Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

9 december 2014 - De BMW X6 moet zijn monopoliepositie afstaan. Eindelijk, want van enige competitie is nog nooit iemand slechter geworden. Met gepaste trots presenteert Mercedes-Benz dan ook de nieuwe GLE Coupé.

Een volle generatie heeft de BMW X6 vrij spel gehad en daar dankbaar de vruchten van geplukt. De (eerste) X6 is een kassucces gebleken en hoewel dat niet snel te evenaren valt met de tweede generatie, pakt niemand dat meer van BMW af. Bovendien krijgt de X6 nu tegenstand van deze Mercedes GLE Coupé.

Patserbak
Net als de BMW X6 is de GLE Coupé een echte patserbak (om het maar eventjes platvloers te brengen). Met een lengte van 4,90 meter, breedte van liefst twee meter en hoogte van 1,73 meter is het een kleerkast van een auto. Door de duikvlucht van de daklijn en algehele profiel doet de GLE Coupé een stuk sportiever aan dan de M-klasse (vanaf heden GLE geheten) waarop hij gebaseerd is, maar feitelijk is dit slechts schijn. Mercedes komt er eerlijk voor uit dat de GLE Coupé van nature een zeer comfortabele auto is om te rijden. Bovendien is hij praktischer dan je misschien op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. Met de achterbank plat kan er maar liefst 1.650 liter aan bagage versjouwd worden. Dat is meer dan in de C-klasse Estate.

Sportief getint interieur
Het interieur is er helemaal op gericht de inzittenden zo geriefelijk mogelijk van A naar B te verplaatsen. Op de sportieve toon van de buitenzijde naar binnen door te vertalen beschikt elke GLE Coupé over sterker geprofileerde stoelen, een sportstuur en andere details die net even wat sportievere sfeer creëren dan in de meeste Mercedessen. Bij sommige motoriseringen is dat overigens wat meer aangedikt dan andere. Zo beschikt de GLE 450 AMG standaard over sportstoelen, een met zwart nappaleder bekleed driespaaks AMG-sportstuur, RVS-sportpedalen en aluminium sierdelen. Sierdelen in AMG-carbonfiber en pianolak zijn indien gewenst verkrijgbaar. Daarnaast zijn er mogelijkheden om het ex- en interieur te personaliseren, bijvoorbeeld door middel van AMG Line exterieur en interieur of het designo Exclusive package. Mocht dat nog niet afdoende zijn, dan kan je natuurlijk naar hartenlust losgaan op de optielijst, die tientallen pagina's beslaat. En zoals je van een Mercedes op dit niveau mag verwachten ontbreekt het ook aan talloze veiligheidsfeatures niet.

Krachtige aandrijflijnen
Mercedes volgt dezelfde marktstrategie als BMW met de X6. Ook de GLE Coupé is enkel te verkrijgen met een smal maar bovengemiddeld sterk motorpalet. Reken zodoende op vanafprijzen die een stuk hoger liggen dan de technisch identieke M-klasse. Zo bestaat het verkrijgbare motorpalet uit één diesel en twee benzines, waarvan één specifieke AMG-uitvoering. De diesel krijgt GLE 350 d op de kofferklep en voorziet de bestuurder in een krachtreserve van 258 pk en hoog koppel van 620 Nm. Dat is 200 Nm meer dan de GLE 400 uit z'n zescilinder-biturbo haalt, maar deze benzine beschikt wel over veel meer paardenkrachten. 333 stuks om precies te zijn. Tot slot is er nog de GLE 450 AMG, de eerste representant van de nieuwe Mercedes-AMG reeks: de AMG-sportmodellen. De voorlopige topper is eveneens voorzien van een V6-biturbo benzinemotor maar dan met een vermogen van 367 pk en 520 Nm aan trekkracht. Naast een agressiever uiterlijk is adaptieve luchtvering op iedere GLE 450 AMG standaard. Door te draaien aan de bewuste knop kan de aandrijflijn in Sport, Sport+, Comfort, Slippery en Individual geselecteerd worden. Schakelen door de versnellingen verloopt bij iedere GLE Coupé via de nieuwe 9G-Tronic en bijna als vanzelfsprekend hoeft voor 4Matic-vierwielaandrijving tevens niet bijbetaald te worden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.