Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Oerendhard met Volkswagen XL1 Sport voorzien van Ducati-Twin

30 september 2014 - De Autosalon van Parijs is losgebarsten! Nou ja, de Volkswagen Group Night dan, een traditioneel voorprogramma dat geheel in het teken staat van het Duiste autoconcern. Maar waar sinds kort ook motorenfietsen onder vallen, en wel die van Ducati. De super-efficiënte XL1 Sport maakt er zelfs dankbaar gebruik van.

Waar de Volkswagen XL1 indruk weet te maken met z'n bizar lage brandstofverbruik, doet de XL1 Sport dat met zijn verbluffende snelheid. Als XL1 Sport benadert de zeer gestroomlijnde, hyperefficiënte plug-in hybride het concept van een motorfiets nog meer dan het al deed. Letterlijk, want de 0.8 liter tweecilinder TDI-diesel is vervangen door de V-Twin van de Paginale. Paginale, wie?! Voor de niet motorrijders- dan wel fanaten onder ons: de Ducati Paginale. Om precies te zijn de sterkste uitvoering van die Italiaanse sportfiets, de 1199 Superleggera, zeg maar gerust de Bugatti onder de motorfietsen met een prijskaartje van 75 mille de stuk.

Dermodromische dreun
Dat de Ducati 1199 Paginale Superleggera pas voor die extreme prijs van eigenaar wisselt, zeg iets over zijn exclusieviteit, maar bovenal prestatiepotentieel. Een vermogen van 200 pk, schoon aan de krukas, levert deze hardcore 'buikschuiver', waarmee het in een oogwenk naar 100 km/h acceleren is. En Volkswagen heeft deze zeer krachtige V2 zowaar één op één overgeheveld naar de XL1. Dat de XL1 Sport enkele honderd kilo's zwaarder is dan de Ducati Paginale is cruciaal, maar wanneer zoveel vermogen bij een wagengewicht van 890 kilogram op de wielen wordt afgevuurd, dan weet je dat het snel kan. En jawel, oerend hard kan de XL1 Sport. Liefst 270 km/h weet de auto op de teller te zetten en geloof ons, dat voelt nog sneller in een zeer lage koets als dat van de XL1, waarin je bijna met je zitvlak over het asfalt scheert. Van 0 naar 100 km/h acceleren is in 5,7 seconden achter de rug. Puike cijfers, maar het mooie moet nog komen. De XL1 Sport is bedeeld met dezelfde wereldweid bekende, karakteristieke desmodromisch dreun als elke 'Duc'. Alleen dat is al goud waard.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.