Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

24 september 2014 - Een tijd terug kwam het persbericht naar buiten over de nieuwe Jaguar XE waar we al een tijd op zaten te wachten. Bekend werd dat hij de beschikking had over vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren. Over de benzinevarianten weten we al het een en ander, maar over de diesels werd daarentegen nog niet meteen alles uit de doeken gedaan. Tot nu.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de Jaguar XE is naar keuze leverbaar met een nieuwe tweeliter viercilinder Ingenium-dieselmotor. Het belangrijkste daarvan is het brandstofverbruik en Jaguar heeft hier dan ook bijzonder veel aandacht aan geschonken. De E-Performance-uitvoering van de 2.0 diesel met 163 pk en een koppel van 380 Nm, de lichtste van het stel, noteert een verbruik van 3,8 liter per 100 km. Dit komt neer op een spaarzame 1 op 26. De gemiddelde CO2-uitstoot is 99 g/km, wat hem in de 20% bijtellingsklasse plaatst. Het tweede blok heeft 180 pk en 430 Nm aan koppel en beide blokken voldoen aan de Euro 6-emissienorm. Verdere specificaties, zoals acceleratiecijfers, heeft het JLR-concern nog niet bekend gemaakt.

Bijtellingstrijd
Jaguar probeert met de diesels de strijd aan te gaan met de gevestigde orde, om precies te zijn Audi, BMW en Mercedes-Benz. Als we de XE naast die grote drie uit Duitsland zetten merken we op dat er stevige concurrentie is, maar dat Jaguar zijn huiswerk goed heeft gedaan.De vergelijkbare 3-serie, de 320d EDE, haalt ook de 20% bijtelling maar verbruikt 4,1 l/km. Audi's A4 2.0 TDI met een vergelijkbare vermogen heeft een uitstoot van 109 g/km. Als derde is Mercedes met de C-klasse C 220 BlueTec welke ook 20% bijtelling heeft. Deze heeft een opgegeven verbruik van 4,0 liter per 100 km. De XE is op papier dus het zuinigst.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.