Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

13 juli 2014 - Voor wie de S 63 AMG Coupé niet genoeg voldoening geeft presenteert Mercedes-Benz de S 65 AMG Coupé. Geheel volgens de '65'-traditie ligt er voorin de neus een majestueuze V12, die het dankzij de toevoeging van twee turbo's tot liefst 630 pk en 1.000 Nm weet te schoppen.

Mercedes-Benz is maar wat trots op haar V12 en onderstreept dit door aan te stippen dat de S 65 AMG Coupé het vierde twaalfcilindermodel binnen haar leveringsprogramma is. Geen ander merk telt zoveel twaalfcilindermodellen, meent Das Haus. Heel specifiek is het merk ook gehecht aan de 6.0 liter V12-biturbo, die " als we heel diep gaan graven " zijn wortels in het begin van de jaren '90 heeft liggen. In de tussentijd heeft AMG het blok wel bij de tijd gehouden door hem te verfijnen en in zijn laatste gedaante, de M279-generatie, levert dat een vermogen op van 630 pk bij 1.000 Nm. Niet meer dan de CL 65 AMG, zijn voorganger, maar hij is in theorie wel een stuk zuiniger en schoner geworden met respectievelijk 11,9 l/100 en 279 g/km.

Stevige prestaties
De S 65 AMG Coupé legt ruim twee ton op de weegschaal maar dat is niet terug te zien in de prestaties. Van 0 naar 100 km/h accelereren vergt slechts 4,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/h omdat dan de begrenzer ingrijpt. Zonder die snelheidsremmer zou de 300 km/h gemakkelijk bereikt kunnen worden, denken we.

Elektronische hulpmiddelen temmen de natuurwetten
De S 65 AMG Coupé speelt echt met de wetten der natuur en door allerhande elektronische rijfeatures gaat de auto daarin nog wat verder als er bochten genomen moeten worden. Zo monteert Mercedes standaard het AMG-sportonderstel voorzien van Magic Body Control in combinatie met Active Body Control. Die werken samen om de koets maar zo horizontaal mogelijk te houden. Vervolgens zijn er nog de zogenoemde hoogstaande hulpmiddelen Road Surface Scan en Curve Tilting Function. Die laatste betreft een primeur en laat de auto anticiperen op laterale krachten " door de dempers aan te spannen " zodat de rust in de koets bewaard blijft. Vooral op glooiende wegen zou het effect merkbaar zijn. Het genoemde Road Surface Scan registreert via een stereocamera in de voorruit hoe het is met de staat van het wegdek en geeft die informatie door aan het Magic Body Control zodat dat systeem de demping alvast kan voorbereiden op het type wegdek dat komen gaat. Nog meer variabele zijn er met de aparte Comfort- of Sport-modus van het onderstel, waartussen de bestuurder kan wisselen met een druk op de knop.

Pronken of het circuit op?
Ondanks dat de S 65 AMG Coupé tot grote daden in staat is, heeft Mercedes zijn uiterlijk beschaafd gehouden. In bepaalde carrosseriekleuren oogt de auto eerder chique dan uitgesproken sportief en dat hoort eigenlijk ook zo bij een grand coupé als dit, ongeacht het prestatieniveau. Voor wie toch met de S 65 AMG Coupé het circuit op wil of gewoon wil pronken met het allerbeste dat de auto-industrie momenteel te bieden heeft staan er in de optielijst keramische remschijven vermeldt. Composiet remschijven achter 20 inch lichtmetaal zijn standaard, net als grijze remschoenen. Rode of gele exemplaren zijn optioneel.

Aan de prijs
Eventjes hoopten we dat de lagere CO-uitstoot van de nieuwe S 65 AMG Coupé een gunstig effect op de Nederlandse vraagprijs zou hebben, maar helaas. De Mercedes-dealer vraagt als vanouds een pittige prijs voor hun coupé-vlaggenschip. Om precies te zijn € 313.500,- wat een te verwaarlozen drie mille minder is dan dat de CL 65 AMG op het laatst moest kosten en nog altijd een ton duurder is dan de zelfs nog ietsje snellere S 63 AMG Coupé 4Matic. Je moet dus wel heel erg V12-fan zijn om deze extra investering te maken. Toch eigenaar worden? bestellen kan per direct, met een levering in september als je dat snel doet.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.