Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

'Elektrische turbo voor eerste Audi RS-diesel'

27 mei 2014 - De Audi RS 5 TDI Concept is zoals zijn naam al aangeeft nog een prototype, maar desondanks is het heel realistisch dat het daar niet bij blijft. Mocht deze sportdiesel in de prijslijsten opgenomen worden dan betekent dat mogelijk meteen een dubbele primeur voor quattro GmbH.

Nooit eerder heeft Audi's performancehuis quattro Gmbh een RS-diesel in productie genomen. Eventjes leek het erop dat dat al lang had moeten gebeuren met de R8 V12 TDI, maar uiteindelijk werd door dat plan toch een streep gehaald. Ook een definitieve lancering van de Audi RS 5 TDI is weliswaar nog onzeker, maar desalniettemin een stuk realistischer volgens het Britse Autocar, een van de media die al eventjes met de auto hebben kunnen rijden.

E-booster
Voor alle duidelijkheid: de al enige tijd te bestellen Audi SQ5 TDI is geen auto van quattro GmbH. De RS 5 TDI zou dus zomaar de allereerst RS-diesel kunnen zijn. Een tweede primeur is het behelzen van een elektrische turbo, een technologische evolutie op het gebied van drukvulling waar de Volkswagen Groep helemaal van in de ban lijkt te zijn. Onlangs werd de zogeheten e-booster immers al door zustermerk Volkswagen aangekondigd. Voor een uitleg over de werking van deze innovatieve turbotechnologie verwijzen we je dan ook graag naar dat artikel.

Enthousiaste aanjager
Terug naar de Audi RS 5 TDI Concept. Het hart van die studie is een 3.0 liter V6-TDI van de nieuwe generatie die binnenkort als eerste verkrijgbaar zal zijn in de A6 en A7 Sportback. Zonder e-booster, want daarmee is Audi nog aan het experimenteren, maar wel met een paar verfijnde two-stage turbo's. Een kleinere turbo draagt zorg voor extra stuwkracht bij lagere toeren, een grotere bij hogere omwentelingen per minuut. In het geval van de RS 5 TDI Concept is de kleinste turbo elektrisch aangedreven om de 380 pk sterke V6-TDI bij nog lagere (denk maar gerust extreem lage) toeren op gang te houden, iets dat bij een sportauto natuurlijk gewenst is om geen tijd te verliezen. In het bijzonder is dit een zwakte bij een dieselmotor, maar de onmiddellijke boost van de elektrische turbo maakt daar een sterkte van, om bij hogere toerentallen weer eventjes tot rust te komen. De e-booster wordt dan buiten spel gezet namelijk.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.