Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

7-serie uithangbord: BMW Vision Future Luxury

19 april 2014 - Dat Mercedes-Benz haar auto-producerende collega's een maagkramp bezorgt bij het introduceren van een nieuwe S-Klasse is inmiddels bijna traditie geworden. Maar natuurlijk zitten de 'underdogs' niet stil. BMW bijvoorbeeld, dat er alles aan doet om Das Haus met de nieuwe 7-serie een koekje van eigen deeg te geven. Zie hier de BMW Luxury Vision Concept die dat wil bewijzen.

De BMW Vision Future Luxury is het vierdeurs-vervolg op de verleden jaar samen met Pininfarina gepresenteerde Gran Lusso Coupé. Meer nog meer dan dat tweedeurs concept is dit studiemodel een innovatie voorbode die een indruk geeft hoe moderne luxe er volgens BMW in de toekomst uit kan gaan zien.

Onderstel deels van carbon
Elke autobouwer probeert z'n nieuwe modellen lichter te maken dan voorheen, zo ook BMW. En de Beierse fabrikant lijkt daarin verder te willen gaan dan de andere constructeurs. Terwijl aluminium al regelmatig wordt ingeschakeld om het gewicht van structuur, plaatwerk en ophanging te drukken, is carbon nog een grote zeldzaamheid. Maar BMW en vliegtuigbouwer Boeing hebben niet voor niets samen een kenniscentrum voor dat materiaal opgericht. De complete dragende structuur van de BMW i8 en i3 zijn er al van gemaakt en het Duitse bedrijf lijkt nu op z'n minst te overwegen om delen van het chassis van z'n grootste limousines erin te voorzien. Carbon komt daarom ook terug in het interieur van de Vision Future Luxury. In de instaplijsten bijvoorbeeld, waarmee BMW nadrukkelijk wil verwijzen naar het intensief gebruik van het vederlicht, exotische materiaal onderhuids.

Zelfverzekerde uitstraling
Een auto kan nog zo boordenvol technologische snufjes zitten en " van binnen " overdadig zijn aangekleed, een goede eerste indruk begint bij de buitenzijde. De BMW Vision Luxury Concept is daarom allesbehalve een ingetogen limousine. Z'n erg riante afmetingen worden extra in de verf gezet door flink uit de kluiten gewassen gestileerde radiatoropeningen, een erg lange motorkap en een zeer uitgesproken vouwlijn ter hoogte van de deurhendels. Ook hier wordt carbon gebruikt voor accenten in de bumperschilden, terwijl chroom onder meer op de flanken rijkelijk wordt aangebracht, voor een extra luxueuze touch. De koplampen maken " uiteraard " gebruik van lasertechnologie zoals we dat kennen van de i8, en zogenoemde BMW Organic Light met OLED-technologie wordt ingeschakeld voor de achterste lichtunits. Organische LED's bestaat uit zeer dunne laagjes halfgeleiders. Het lichtgevende deel is vierhonderd keer zo dun als een menselijke haar. OLED's zijn dan ook zeer flexibel, waardoor deze verlichting een ongekende vrijheid biedt bij ontwerpen voor interieur- en exterieurverlichting.

Gigantisch display
De bestuurder wordt door het dashboard ingekapseld en van een uitgebreid pakket infotainment voorzien dat wordt weergegeven via drie schermen die als het ware bijna één gigantisch display vormen. Het linker scherm geeft vooral voertuiginformatie weer, terwijl het centrale display onder meer de snelheidsmeter en de toerenteller projecteert. Het rechterscherm, het Driver Information Display, biedt informatie voor de bestuurder. Ook bijzonder is de BMW Vision Head-Up Display. Die kan de bestuurder zoal attenderen op voetgangers, gebouwen omcirkelen, gevaren aanwijzen of verkeersborden signaleren. Passagiers voorin en achterin beschikken over een eigen beeldscherm, dat is gelinkt aan de Driver Information Display en BMW ConnectedDrive services, zodat ieder afzonderlijk kan gamen, audio- en videostreamen. Relaxen kan in de instelbare zetels, maar als het moet kan er ook werk verzet worden. Daarvoor dienen de vliegtuigtafeltjes. De toegang daarvoor wordt verzekerd door erg grote portieren. De achterste exemplaren openen in tegengestelde richting. Een B-stijl is wel aanwezig, maar omdat er geen deuren tegen worden opgehangen en carbon is ingeschakeld voor de structuur, is die erg smal. De stoelframes zijn overigens ook in dat materiaal en direct geïntegreerd in de structuur van het voertuig.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.