Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Jaguar XFR-S Sportbrake neemt stokje over van BMW M5 Touring

24 februari 2014 - Jaguar heeft de ultra-sportieve smaak te pakken. Na de veelbelovende F-type Coupé is het al weer toe aan de volgende op topprestaties beluste nieuwkomer, de al eens opgedoken XFR-S Sportbrake. Nu alle details van deze 300 km/h-snelle familiestation!

Quattro GmbH van Audi en Mercedes-AMG moeten heel eventjes een gat in de lucht hebben gesprongen toen BMW destijds besloot de M5 Touring te schrappen. 'Zo, dat is een sterke concurrent minder.' Maar toen. Nogal vanuit het niets presenteerde Jaguar ineens een stationwagen van eenzelfde formaat, hun allereerste, en daarna, zeker toen de XFR-S Sedan het levenslicht zag, zagen ze de bui al hangen. En ja hoor, Jaguar introduceert met gepaste trots nu de XFR-S Sportbrake, een 300 km/h-snelle familiestation in " als het even kan " het extra schreeuwerige Ultra Blue. Maar minder opvallend kan ook met de lakkleuren Ultimate Black, Stratus Grey, Polaris White of Italian Racing Red.

Vol beladen
Zowel optisch als technisch heeft de XFR-S Sportbrake veel gemeen met de vierdeurs XFR-S. Op de achterzijde na, waarin maximaal 1.675 liter aan bagage kwijt kan, is het exterieur identiek en ook binnenin vind je eenzelfde hoeveelheid leder, sportieve details en logo's die je eraan herinneren dat je met op pad bent met een van de twee snelste gezinsauto's van Jaguar. Want snel, dat is ook de XFR-S Sportbrake. Het gaspedaal staat namelijk in verbinding met een tot 550 pk opgevoerde V8-Supercharged die tegelijk zomaar eventjes een zeer hoge 680 Nm aan koppel kan opwekken. Al bij 2.500 tpm komt al die trekkracht er vol in om tussenacceleraties in een oogwenk te laten voltrekken. Maar vanuit stilstand weet de Britse super-station ook van wanten. Van 0 naar 100 km/h is in 4,8 seconden achter de rug, om, als het verkeer dat toelaat, helemaal door te kunnen stomen tot 300 km/h. Dan hakt de begrenzer erin. Ja, je leest het goed, de XFR-S Sportbrake kan kennelijk nog harder. Gelukkig voor Audi dat Jaguar daarvoor niet heeft gekozen, want nu behouden zij het recht om zich bouwer van de snelste af-fabriek station ter wereld te noemen, de RS 6 Avant.

Onderstel
Om de XFR-S Sportbrake tot stoppen te dwingen is er standaard het High Performance remsysteem gemonteerd met inwendig geventileerde remschijven ter grootte van 380 mm voor en 376 mm achter. Daarover beschikt de sedanversie (de Engelsen prefereren liever Saloon) ook, maar die is van nature vanwege zijn lichtere bouw net iets watervlugger. Om de XFR-S Sportbrake eenzelfde prestatie te laten leveren hebben de technici het onderstel aangepakt. Zo is om het extra (laad)gewicht te compenseren, en tegelijkertijd het instuurgedrag en de respons van de XFR-S Saloon te behouden, de achterwielophanging opnieuw gekalibreerd bij de achterveren alsook de afstemming van de adaptieve schokdempers veranderd. Een elektronisch gestuurd actief differentieel en de Dynamic Stability Control dragen vervolgens weer om het maximale potentieel van de XFR-S Sportbrake te kunnen benutten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.