Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Ex-topmanmen Caterham introduceren Zenos E10

9 januari 2014 - Engeland is een nieuw automerk rijker, Zenos Cars, en deze E10 is de eerste sportauto die het presenteert. Ook ineens een déjà  vu? Dat kan dat kloppen. Drijvende krachten achter de E10 zijn namelijk twee ex-topmannen van Caterham, dat ons eerder de bijna identieke AeroSeven voorschotelde.

Of is het juist Caterham dat door hun voormalige CEO, Ansar Ali, en COO, Mark Edwards, op gedachten werd gebracht? Afijn, van dit kip-versus-het-ei-verhaal weten wij het fijne niet, dus laten we ons enkel richten op de Zenos E10. Een sportauto naar het bekende 'sigarendoos'-design waarvan de Lotus 7 toch wel de bekendste grondlegger is. Saillant detail is dat dat Britse merk ook op de CV van de eerder genoemde oprichters van Zenos Cars staat. Aan opgedane kennis en kunde zal het zodoende wel niet ontbreken.

Koopje
Hoewel Ali en Edwards altijd al droomden van een eigen merk, bewandelen ze precies dezelfde weg waar al velen overheen zijn gelopen. Ook de Zenos E10 is een lichtgewicht sportauto waar de carrosserie over een chassis van carbon en aluminium is geplaatst. Deze primitieve constructie houdt het leeggewicht van de auto wel extreem laag, slechts 650 kilogram weegt de E10. Een grote, zware motor is zodoende niet nodig om de sokken erin te krijgen. Het hart van de E10 wordt aangeleverd door Ford. Van hen is de atmosferische 2.0 liter viercilinder voorin die sigaarvormige neus afkomstig. Het blok ontwikkelt 200 pk bij 220 Nm aan koppel en is in staat de E10 ruim onder de 5,0 seconden naar 100 km/h te sleuren. Dat is een snelle tijd, en dat, plus een zeer puristische rijbeleving, voor een bescheiden tarief van 24.995 Engelse ponden. Omgerekend naar euro's is dit zo'n 35.000 euro. Weinig auto's die dergelijke prestaties kunnen leveren voor dat geld.

Meer modellen
Zenos is overigens van plan het niet bij de E10 te laten. De eerste schetsen van de E11 en E12 (ogenschijnlijk de coupévariant van de E11) staan ook al op papier. Echter het zal nog zeker enkele jaren duren voordat die verkoopklaar zijn. Voorlopig hebben de beide heren en hun team de handen vol aan de E10 waarvoor de eerste orders reeds binnen zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.