Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

7 januari 2014 - Zijn formele onthulling stond aanvankelijk op 13 januari gepland, maar na de gelekte foto's van gisteren weet ook Volvo dat de geladenheid eraf is. En dus presenteren de Zweden vandaag officieel hun tweede studiemodel in de concept-trilogie: de Concept XC Coupé.

De triade van studiemodellen begon Volvo met de  Concept Coupé, die alom werd beschouwd als één der mooiste conceptcars uit de afgelopen tijd. Niets dan lof over het design van de studietelg dat zijn inspiratie vond uit de historische P1800. Volvo gaf destijds meteen aan dat er nog twee andere concepts in het vat zaten en die allen alvast de designtaal van de nieuwe XC90 willen uitspreken. Vandaag maken we kennis met nummer twee van het trio.

Magnifiek
Met onze goedkeuring mogen de Zweden gedurende het ontwerpen van de XC90, eigenlijk bij alle toekomstige modellen, loyaal blijven aan hun getoonde conceptuele ingevingen. Want ook hoofdstuk twee van het conceptverhaal oogt wederom magnifiek. De XC Coupé heeft een robuuste, maar toch elegante uitstraling gekregen. Grote 21 inch velgen en een hoge daklijn geven hem dit stoere voorkomen, terwijl het zwierige lijnenspel over de gehele lengte van de auto voor de nodige gracieusheid zorgt. Diverse designelementen die op de XC schitteren zullen ook terugkomen in het productiemodel van die XC90 zo vertrouwd Volvo ons toe. Zo zal de T-vormige dagrijverlichting aan de voor- en achterzijde terug te zien zijn en ook de zwevende grille gaan we herkennen. Wij hopen op meer overgenomen stijlelementen, want we vinden de Concept XC Coupé prachtig.  XC90
Hoofddesigner Thomas Ingenlath is het uiteraard met ons eens en noemt de XC Coupé een 'stijlvolle, veelzijdige auto voor de sportievere mens'. Naast de ruimtelijke 2+2 stoelopstelling is die veelzijdigheid eveneens in het nieuwe platform, waarop de XC Coupé is gestoeld, te vinden. Die basis heet Scalable Platform Architecture (SPA) en moet erop toezien dat ontwerpers minder obstakels ondervinden bij het ontwerpen van nieuwe, grote modellen.


Obstakels die eerder het exploiteren van de XC-serie in de weg zaten. Technologie
Behalve het meer dan geslaagde uiterlijk wil Volvo met de XC laten zien nog altijd zwaar te tillen aan veiligheid. "Zonder toe te geven op design of gewicht kunnen we dankzij het gebruik van bijvoorbeeld oersterk Boronstaal en nieuwe stucturen compactere en veiligere auto's bouwen," aldus Thomas Ingenlath. Over hoe het er technologisch gezien onder de kap aan toe gaat laat Volvo zich niet uit. De Concept Coupé had een hybrideaandrijving met 400 pk en het lijkt aannemelijk dat ook de XC Coupé hierover beschikt.



Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.