Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

19 december 2013 - De Gallardo is dood, leve de Huracą”n! Vernoemd naar de gelijknamige en legendarische Spaanse vechtstier die in de latere negentiende eeuw bekend stond om zijn moed en aanvallende mentaliteit. Vooral dat laatste kenmerkt volgens zijn stichters de jongste telg. Lamborghini beweert namelijk de absolute maatstaf in het supercar-segment te hebben neergezet.

De Huracą”n treedt in de voetsporen van de aloude Gallardo, die na ruim een decennia trouwe dienst het veld moest ruimen. En er staat de nieuweling nog een hels karwei te wachten. De glansrijke loopbaan van zijn voorganger is niet gemakkelijk te overtreffen, met 14.022 geproduceerde exemplaren, meer dan de helft van alle geproduceerde Lamborghini's ooit. Dat de Huracą”n voor de heren uit Sant'agata Bolognese derhalve het belangrijkste model is behoeft dus geen toelichting. En dat Lamborghini zelf veel van de Huracą”n verwacht blijkt wel uit het feit dat er een volledig nieuwe productielijn werd ingericht op die thuisbasis.

Afkomst
De nieuwe Huracą”n LP 610-4 verloochent zijn afkomst verre van. Zijn, voor Lamborghini kenmerkende opvliegende exterieur, is volgens zijn makers geen evolutie maar een revolutie. Toch zijn er zichtbaar stijlkenmerken van zijn iconische voorganger overgenomen. Vooral de voorzijde, met zijn grote markante luchthappers aan weerszijden, zijn onomstotelijk geļnspireerd op de Gallardo. De hexagonale vormen, volledig volgens de designtaal van het Italiaanse merk, zien we eveneens terug op de jongste telg. Messcherpe vouwen en legio zeshoeken zijn op werkelijk ieder vlak van de auto te ontdekken. De achterzijde valt op door de dichtgeknepen LED-achterlichten, met daaronder een honingraad grille en vier omvangrijke uitlaatpijpen. De nieuwe Lambo straalt uit waar een vechtstier in uitblinkt: kracht!

Matador
Ben je de matador in de Huracą”n dan staat je een loodzware opgave te wachten. De nieuwe Lambo reageert namelijk als een stier op een rode lap. Zijn nieuwe 5.2 liter V10-motor spuugt er 610 pk uit als er 8.250 omwentelingen per minuut worden gedraaid. De Gallardo moest het op z“n max nog met 570 paarden doen. Het totale koppel ligt op 560 Nm bij 6.500 tpm. Zijn drooggewicht van 1.422 kilogram betekent dat de kracht-gewichtsratio op maar liefst 2.33 kilo per pk ligt. Het mag geen verrassing heten dat de Italiaan hard kan. Heel erg hard. Dat komt mede door de nieuwe zeventraps-automaat met de als een opera klinkende naam 'Lamborghini Doppia Frizione' (LDF), maar ook door de elektronisch geregelde vierwielaandrijving. Van 0 naar 100 km/h gaat in 3,2 tellen (Gallardo 3,9) en 200 km/ h is al na 9,9 seconden bereikt. Lamborghini heeft overigens een Stop&Start-systeem geļnstalleerd, zodat het verbruik nog enigszins binnen de perken blijft. Per 100 kilometer lust de nieuwe supercar 12,5 liter en zijn uitstoot ligt op 290 g/km. Voor wat het waard is.

Wendbaar
Om zijn uitdager met de rode doek nog agressiever aan te kunnen vallen is er ook in het stuurgedrag van de Hurą”can volop geļnvesteerd. Zo kan via verschillende programma's de dynamiek van de driftige stier naar gelang worden ingesteld. Met een schakelaar aan het stuur heb je de keuze uit drie modi: SRADA, SPORT en CORSA. Selecteer je een der drie instellingen dan verandert het humeur van de Hurą”can op alle fronten. Het karakter van de versnellingsbak en de motor worden aangepast, het geluid fluctueert en natuurlijk wordt het weggedrag aangescherpt dan wel afgezwakt. Het optionele Lamborghini Dynamic Steering met magnetorheologische dempers biedt nog meer aanpassingen aan de rijeigenschappen. Het beest komt tot stilstand door aanspraak te doen op de standaard aanwezige carbon-keramische remmen. De Lamborghini Huracą”n zal vanaf het voorjaar 2014 te bestellen zijn. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.