Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Jaguar F-type als Coupé nog begeerlijker

19 november 2013 - Niet alleen mooier, maar qua karakter ook wezenlijk anders dan de Roadster – dat is de nieuwe F-type Coupé in een notendop. En er is een nieuw topmodel met de letter R. Je begrijpt al wel: de Jaguar´s compacte sporter is begeerlijker dan ooit.

Voor zover je daarvan kunt spreken is de meest gehoorde kritische noot bij de vanaf vandaag geheten Jaguar F-type Roadster dat hij in overeenstemming met zijn uitstraling best lief rijdt. Oftewel, hij oogt als een puristische sportauto, maar stuurt als een ontspannende gran turismo. Een echte Jaguar in hart en nieren, waar an sich niets mis mee is, maar waarvan sommigen wat meer hadden gehoopt. Op dat verlangen reageert Jaguar naar eigen zeggen nu alsnog met de F-type Coupé. Als we de Britten mogen geloven stuurt die strakker en scherper dan zijn open broeder en is hij per slot van rekening sneller in de benen. Het ontbreken van een zware cabrioconstructie, dus lichter, en een grotere stijfheid door het vaste dak en extra verstevigingen hebben daar zoal een behoorlijk aandeel in.



Rrrrr
Waarom wachten met het lekkerste als je het eerder opgediend kunt krijgen. We beginnen daarom met de F-type R Coupé, de model dat de aanvoerdersband overneemt van de F-type V8 S. Onder de aluminium kap van dit beest huist een 5.0 V8-Supercharged met liefst 550 pk en 680 Nm aan vermogen. Deze motor kennen we natuurlijk al langer uit de R-S-modellen en staat te boek als een eveneens heerlijk lui te rijden krachtbron vanwege het immense koppel en een behoorlijke herrieschopper. Ook in de neus van de F-type Coupé zet hij dat hooligan-imago voort, want Jaguar laat weten dat de vier ‘blérpijpen’ van de R onderdeel zijn van de Active Sports Exhaust. In de normale omgang klinkt er een diepe, donkere brom en gepruttel, om bij excessief gastoevoer over te gaan in een jankende climax. Dat de R Coupé meerstemmig is komt door een stel elektronisch gestuurde kleppen in het achterste deel van de uitlaat. Normaliter gaan ze alleen open bij een flitsende rijstijl, maar bij het inschakelen van Dynamic Mode gebeurt dit onmiddellijk en wetende van de XKR-S komt er dan een onheilspellend gedonder en geweld los.



Reactie na actie
Tot zover de vocale talenten van de F-type Coupé. Hoe zit ’t met de beloofde scherpere rijeigenschappen? Nou, die heeft Jaguar naar een hoger plan getild door de zelfregulerende Adaptive Dynamics-dempers anders te kalibreren en te combineren met stijvere veren. Rolneigingen zouden hierdoor passé zijn en dat geldt niet alleen voor de R Coupé maar eigenlijk alle uitvoeringen. Bovendien is de F-type Coupé uit te rusten met het elektronisch gestuurde Active Differential, wat standaard op de R zit. Dit differentieel werkt innig samen met het debuterende Torque Vectoring-remsysteem, dat het koppel optimaal verdeelt tussen links en rechts, en als samenwerkend duo beloven ze beduidend hogere bochtsnelheden dan de Roadster. Überhaupt staan ze garant voor meer controle over de auto, vooral bij enthousiast uitaccelereren in bochten. De sportcoupé bijt zich volgens Jaguar dan meer vast in het wegdek. Maar vrees niet, de Britten hebben genoeg overstuur bij de F-type Coupé ‘ingebouwd’ voor de minder serieuze momenten.



Prestaties in cijfers
Bloedsnel in rechte lijn is de R Coupé ook, met zoal een 0-100 km/h-tijd van 4,2 seconden. Even een tussensprintje (van 80 naar 120 km/h) kost niet meer dan 2,4 seconden en pieken doet hij bij 300 km/h. Op dat moment grijpt de begrenzer in. De andere twee verkrijgbare motoriseringen – beide een V6-Supercharged – vergen wat minder van je zintuigen maar zijn evengoed vlotte machines. Vanuit stilstand de 100 km/h doorbereken kost met de 340 pk sterke basisversie 5,3 seconden, terwijl de S-variant, die 380 pk kan opwekken, dit in 4,9 seconden kan. De topsnelheden bedragen respectievelijk 260 en 275 km/h. Dat de F-type Coupé niet leverbaar is met de ‘zwakkere’, 495 pk sterke V8 S is slechts een kwestie van tijd. Net zoals de beschikbaarheid van de 550 pk sterke R-configuratie dat voor de Roadster momenteel nog is. Die maken ongetwijfeld later het gamma compleet. Een 8-traps Quickshift-transmissie is overigens standaard op alle versies, maar bij de R is die afwijkend gespatieerd. Gretiger. Daarnaast beschikt het topmodel standaard over 20 inch wielen met daarachter Jaguar’s Super Performance-remsysteem met grotere schijven een adequate stopkracht. Carbon-keramische remschijven zijn optioneel. De zescilinder-modellen rusten op 18 of 19 inch velgen.



Opblaasbare wangen
Op verschillende manieren heeft Jaguar willen accentueren dat de Coupé een fanatiekere F-type is dan de Roadster. Niet alleen via het onderstel en de rijeigenschappen, maar, afhankelijk van de uitvoering, ook aan de hand van meer zwarte details en het design in het algemeen. Neem het dak, dat overigens verkrijgbaar is in aluminium of van glas. Door dat helemaal naar achteren door en lichtjes naar binnen te trekken (waardoor het elegante kontje van de roadster verdwijnt), maar de heupen wel te laten zwieren, oogt de Coupé veel gespierder en daadkrachtiger. En dat terwijl er meer bagage in past (407 liter). Bijna niet zichtbaar is de kleine, automatisch opklapbare achterspoiler. Bij een snelheid van 110 km/h komt ‘ie omhoog om voor meer stabiliteit te zorgen, om onder 80 km/h weer in de ruststand te zakken. Een ander onderstreept sportkenmerk zijn de stoelenwangen van de R Coupé. Die kunnen zich opblazen in snel genomen bochten voor optimale zijdelinkse steun.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.