Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Officieel: dit is de nieuwe MINI!

17 november 2013 - Al verscheidene malen brachten we verslag uit over de nieuwe MINI maar nog niet eerder waren de berichten officieel. Bij deze, de Britten presenteren nu alle details van hun nieuwste spruit.

Als vanzelfsprekend is de ververste MINI op legio aspecten aangepakt, maar van buiten zijn de designers voorzichtig te werk gegaan. De nieuwkomer is minstens zo begrijpelijk een evolutie van het model dat in 2001 na lange afwezigheid zijn rentree maakte. Zijn herkenbaarheid blijft immers zijn grootste talent en welbeschouwd blijken vooral de afmetingen en de proporties van het nieuwe model gewijzigd te zijn.

Design
De derde generatie van de ‘new’ MINI blijft dus dicht bij zijn identiteit, wel zijn hem de nodige uiterlijke bijschavingen bezorgd. Zo is de hexagonale grille een stuk prominenter aanwezig en de met chroom omlijste LED-koplampen en optionele LED-achterlampen zijn eveneens een aantal maten toegenomen. Wereldschokkend zijn de modificaties aan het exterieur allerminst, maar wel vermeldenswaardig is het feit dat de nieuwe MINI voortaan ook met vijf portieren leverbaar wordt. Echter, de officiële presentatie van die variant ligt nog in het verschiet.

Groei
De nieuwe MINI is in alle richtingen weer iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Zo is hij 98 millimeter langer, nam zijn hoogte met 44 millimeter toe en is ‘ie ook 7 centimeter in hoogte gestegen. Het moet de inzittenden van de nodige additionele ruimte voorzien zodat ook het comfort naar een hoger plan wordt getild. De passagiers wordt daarnaast toegestaan extra goederen mee op reis te nemen want ook de kofferbak nam met 51 liter toe naar 211 liter.

Interieur
Binnenin blijft de nieuwe MINI eveneens trouw aan zichzelf, al valt wel meteen een ding op. De gigantische kilometerteller in de middenconsole is samen met de toerenteller overgeplaatst naar een meer traditionele plek, achter het stuurwiel. De excentrieke middenconsole blijft gelukkig wel gehandhaafd maar doet nu enkel nog dienst als het nieuwe infotainmentsysteem met een scala aan innovatieve functies. Het scherm is tot een grootte van 8,8 inch verkrijgbaar waarmee zaken als het navigatiesysteem, de telefoonfuncties, verschillende auto-instellingen en ook de entertainment bediend kunnen worden. Op het scherm is het nieuwe Connected in-car-systeem te hanteren waarmee de bestuurder de beschikking krijgt over real-time verkeersinformatie, allerhande internetfuncties en de bekende social media. Eveneens nieuw zijn een head-up display, actieve cruise control en een parkeerassistent met achteruitrijcamera.  

Driecilinder
Waar de vorige instap-MINI nog een viercilinder met 122 pk onder de kap had, doet in de nieuwe MINI een 1.5 liter met een cilinder minder zijn intrede. Het blok levert 136 pk en 220 Nm aan koppel. Naar 100 km/h per uur spurten doet hij in 7,8 seconden en zijn topsnelheid ligt op 210 km/h. MINI stelt dat de nieuweling met 4,5 liter benzine 100 kilometer ver geraakt. Dieselen is een optie met de nieuwe 1.5 liter TwinPower-turbodiesel, eveneens met drie cilinders. Het blok levert 116 pk, waarmee de sprint naar 100 km/h in 9,2 seconde wordt afgerond. Met een opgegeven verbruik van 3,5 liter per 100 kilometer is het dieseltje lekker zuinig. Dan is er nog de potentere Cooper S. Hij heeft verrassend genoeg geen opgekrikte versie van de driepitter gekregen, maar krijgt de beschikking over een 2.0 liter viercilinder met 192 pk en 280 Nm (300 Nm met overboost) aan kracht. Van 0 naar 100 km/h duurt slechts 6,7 seconden en doortrekken kan helemaal tot 235 km/h. Een nog sportiever John Cooper Works-versie (JCW) zal later verschijnen. Overigens is op alle nieuwe Mini´s een handgeschakelde zesbak standaard en is een automatische bak met evenveel verzetten een optie.

Aangepast onderstel
Bij de nieuwe MINI is het onderstel aan een grondige inspectie onderworpen. Verschillende aanpassingen aan de demping en het toepassen van moderne aluminium onderdelen moeten volgens MINI zorgdragen voor een meer uitgesmeerd rijgedrag ´zonder dat het GO-kart-gevoel verdwijnt´. Een veelgehoorde klacht was namelijk het wel erg straffe en daarmee weinig vriendelijke weggedrag. Dat zou nu voorbij moeten zijn, denkt MINI. Nieuw is de komst van Dynamic Damper Control, waarmee de bestuurder met verschillende ‘Driving Modes’ het weggedrag naar gelang kan aanpassen. De nieuwe MINI wordt op 20 november op de Tokyo Motor Show aan het grote publiek gepresenteerd en enkele uren later volgt zijn onthulling op de LA Motor Show. In het voorjaar van 2014 staat de nieuwe MINI bij de dealer.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.