Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Officieel: Land Rover Discovery doet een stapje terug

2 september 2013 - Geen Discovery 4 meer, maar enkel Discovery. En dat voortaan riant uitgeschreven voorop de motorkap. Land Rover geeft hiermee aan dat de 'Disco' behoorlijk wat vernieuwingen heeft ondergaan. Grootste nieuws is de komst van een nieuwe V6-Supercharged in ruil voor de atmosferische achtcilinder.

De Discovery is nog meer dan voorheen een op zichzelf staand model geworden. Dat vermoeden ontstond al toen Land Rover de nieuwe Range Rover Sport zowel optisch als technisch helemaal lostrok van de Discovery, en met voortaan "DISCOVERY" pontificaal op de motorkap wordt dit des te meer kenbaar gemaakt. Ook het cijfer 4 komt niet langer voor in de modelnaam, de zoveelste verwijzing dat Land Rover specifieke plannen heeft met de luxe terreingigant. Om de herkenbaarheid erin te houden is het uiterlijk wel in lijn gebracht met zijn lifestylebroeders, de Range-modellen. De Disco kreeg een nieuwe grille, een herontworpen voorbumper, andere koplampen met nieuwe dagrijverlichting en de jongste LED-signatuur van Land Rover alsook twee nieuwe velgtypes.

Downsizing
Om zijn beste beentje voor te zetten in het kader van meer efficiëntie is de atmosferische 5.0 liter V8 niet langer verkrijgbaar in de Discovery. Een modernere, zuinigere, maar niet minder krachtigere V6 is daarvoor in de plaats gekomen. We kennen deze motor voorzien van een compressor voor extra stuwkracht al uit enkele modellen van Jaguar en in de Discovery levert hij 340 pk en 450 Nm koppel. Hiermee accelereert de SUV in 8,1 seconden van 0 naar 100 km/h en is een topsnelheid van 195 km/h haalbaar. Dankzij de verfijning van de V6 S/C, zoals de zescilinder officieel wordt aangeduid, en de combinatie met een stop/start-systeem ligt de gemiddeld CO2-uitstoot op 269 g/km, terwijl de 5.0-V8 328 g/km uitproestte. Daarnaast is de Discovery van modeljaar 2014 beschikbaar met de twee bekende 3.0 liter dieselmotoren: de 211 pk sterke TDV6 en de 256 pk sterke SDV6. Ook deze modellen heeft Land Rover schoner gekregen, namelijk respectievelijk 207 en 213 g/km. Het verbruik is gereduceerd tot respectievelijk 7,8 en 8,0 l/100 km.



Nieuwe tussenbak als optie
Alle krachtbronnen zijn gekoppeld aan een 8-traps ZF-automaat. Nieuw is de keuze uit twee vierwielaandrijvingssystemen, met enerzijds de nieuwe Single-speed tussenbak of anderzijds met de bekende Twin-speed tussenbak met hoge en lage gearing voor zware offroad-omstandigheden. De vierwielaandrijving met Single-speed tussenbak is speciaal ontwikkeld voor klanten die niet van plan zijn om de offroad-capaciteiten van de Discovery volledig te benutten. De mechanisch gestuurde Single-speed tussenbak weegt bovendien 18 kg minder dan de Twin-speed tussenbak en is uitgevoerd met een Torsen-differentieel en biedt een koppelverdeling vóór/achter van 42/58 procent.

Verbeterd geluid
Tot slot heeft Land Rover enkele features over laten komen van de Range Rovers. Zo zijn Wade Sensing, dode hoek-detectiesysteem, detectie van naderende voertuigen, verkeersdetectie bij achteruitrijden en T-kruising camera’s toegevoegd aan het programma aan rijassistentiesystemen. Om de Discovery op audiogebied in lijn te brengen met de Range Rover-modellen, is de SUV voortaan ook verkrijgbaar met het audiosysteem van hifimerk Meridian. Het basissysteem beschikt over acht luidsprekers en 380 Watt uitgangsvermogen, terwijl het Premium Meridian surround sound-systeem is bedeeld met liefst 17 luidsprekers en een uitgangsvermogen van 825 Watt.

De Discovery van modeljaar 2014 is vanaf september te koop, waarbij de eerste auto’s vanaf medio november zullen worden afgeleverd.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.