Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Buletta RF22 start als Lotus Evora

29 augustus 2013 - Het moet Lotus ongetwijfeld goed doen dat diverse " veelal kleine " autobouwers hun producten als basis willen gebruiken om deze onder hun eigen merknaam te verkopen. Het Californische Buletta Motors is de laatste die een bezoek bracht aan het Engelse Norfolk. Dit is de RF22.

Caterham, Tesla, Detroit Electric en nu dus ook Buletta maken allemaal dankbaar gebruik van Lotus-producten. Deze RF22 van die laatste en vernoemd naar de Lockheed Martin F-22 Raptor is gebaseerd op de Lotus Evora, maar kreeg wel een specifiek koetswerk. Verantwoordelijk voor het lijnenspel is Samir Sadikhov, een industrieel ontwerper uit Azerbaijan die al aardig wat prijzen in de wacht heeft gesleept met z´n computer-gegenereerde studiemodellen. En ook met het geven van een eigen draai aan de Lotus Evora wist hij wel raad.



V8-Supercharged
De Buletta RF22 wordt grotendeels uitgevoerd in composietmateriaal, tot aan de velgen toe. Maar als je dieper in je buidel tast, kan de ganse koets ook uit koolstofvezel worden opgetrokken. Hoe diep je daarvoor moet graaien is onduidelijk, want de prijs is onbekend. Door de vele lichte materialen weegt de RF22 zomaar eventjes 100 kilogram minder dan de 1.437 kg wegende Evora. Combineer dat met een veel sterkere motor en je weet al wel hoe laat het is. De originele Toyota-V6 werd gewipt, een V8 met supercharger kwam ervoor in de plaats. Die levert een potige 505 pk bij 555 Nm en duwt de RF22 in slechts 3,8 seconden naar de honderd. Voor de vertraging zorgen carbon-keramische remmen die perfect uitzicht hebben op 19 inch wielen. Om de auto met het asfalt te ‘lijmen’ heeft Buletta gekozen voor een set Michelin Super Sports.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.