Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Nieuwe Mercedes S 63 AMG lichter en krachtiger

16 juli 2013 - Na een opvallend korte opwarmronde met slechts een teaser presenteert Mercedes de nieuwe S 63 AMG. Hoewel het model meer kracht levert, heeft AMG ook ingezet op een lager wagengewicht. De S 63 AMG is hierdoor scherper dan ooit.

We hadden het kunnen weten. De nieuwe S 63 AMG is niet leverbaar met twee vermogensafgiftes zoals de E 63 AMG (S), maar als AMG-vlaggenschip enkel als de allersterkste. De geblazen 5.5 liter V8 levert de maximale 585 pk. Het koppel van het biturbo-blok reikt tot liefst 900 Nm en zet je dit vermogen allemaal in een keer in, dan schiet de performance-limousine in 4 tellen naar de 100 km/h. De versie met 4Matic-vierwielaandrijving (voor het eerst) doet viertiende langer over de sprint, maar kan wel net als het louter achterwielaangedreven model een top bereiken van 250 km/h. Dat de S63 AMG eigenlijk een stuk harder kan wordt te kennen gegeven door de snelheidsmeter; die reikt namelijk tot 330 km/h en Mercedes neemt de schaalverdeling normaliter niet zo ruim.

Scherper rijgedrag
Ten opzichte van zijn voorganger sprint de nieuwe S 63 AMG met 41 pk meer vermogen niet eens zoveel sneller naar 100 km/h, terwijl hij ook nog eens 100 kg lichter is geworden door de intensivering van lichtere materialen (aluminium, carbon) en nieuw ontwikkelde constructies. Dat komt omdat de auto alsnog een welvarende 1.900 kg weegt. De gewichtsbesparing is volgens AMG dan ook vooral te merken wanneer de S 63 AMG van richting moet veranderen; hij zou agieler aanvoelen. Debet daaraan is de betere gewichtsverdeling tussen voor- en achterkant die bij de 4Matic-uitvoering 33/67% is. Ook het op alle modellen standaard aanwezige ESP met Curve Dynamic Assist draagt bij aan een scherper bochtengedrag. Dit elektronisch geregelde systeem simuleert een mechanisch sperdifferentieel door een gerichte, korte remingreep op het wiel aan de binnenkant van de bocht uit te voeren, waardoor onderstuur wordt beperkt.

Twee onderstelvarianten
Mercedes levert de S 63 AMG bovendien met twee onderstelvarianten. De 4Matic-variant beschikt over het AMG Ride Control-sportonderstel, terwijl de achterwielaandrijver is uitgerust met het AMG-sportonderstel met Magic Body Control. Bij beide varianten kan met een druk op de knop voor de ´Comfort´ of ´Sport´- modus worden gekozen. De MCT 7-traps sporttransmissie heeft nog een standje meer, en wel de Manuele-modus natuurlijk. Afhankelijk van de gekozen modus is ook de brul uit de uitlaten. Het sportuitlaatsysteem van de S 63 AMG beschikt over automatisch gestuurde kleppen in beide einddempers. In het transmissieprogramma ´C´ (Controlled Efficiency) blijven de kleppen in de meeste situaties gesloten en gedraagt de biturbo-achtcilinder zich terughoudend, maar in de S- en M-stand krijgen de uitlaatgassen vrij baan voor een krachtiger geluid.

Herkenbaar uiterlijk
Aan de buiten- en binnenzijde is de S 63 AMG meteen te onderscheiden van de minder bedeelde modellen aan de hand van de aerodynamischere bumpers, grotere en bovendien lichtgewicht 19 inch velgen (minus 20 kg) met daarachter gelakte remklauwen. Optioneel zijn keramische remschijven die bij wijze van spreken net zo zwart zijn als het interieur. Als performance-limousine laat de S 63 AMG weinig ruimte over voor een vrolijke noot; overal is het leder en carbon donker van kleur. De meeste panelen zijn mat, maar er zijn ook glanzend gelakte details. Oh, en laten we de vele logo’s niet vergeten. Mercedes was bang dat we het zouden vergeten en heeft zodoende met flink wat AMG-logo’s opgeplakt.

September
Het werelddebuut en de marktlancering van de nieuwe Mercedes S 63 AMG valt nagenoeg samen. Beide vinden plaats in september. Prijzen zijn er nog niet, maar gezien het feit dat de auto zuiniger (10,1 l/100 km) en schoner (237 g/km) is geworden, zullen die waarschijnlijk lager liggen dan voorheen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.