Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Jaguar XFR-S ontvangt vanafprijs

30 mei 2013 - Voor de echte puristen onder ons lanceerde Jaguar onlangs de XFR-S. Het is de ultieme Engelse sportsedan en daar hoort natuurlijk een stevig prijskaartje bij. Die kreeg hij vanochtend opgespeld en daarmee speelt hij onze Oosterburen misschien wel in de kaart.

Laten we direct met de deur in huis vallen: voor de Jaguar XFR-S moet je minimaal € 153.700,- neerleggen. En dat is toch nog een aardige klap duurder dan de eveneens kakelverse Audi RS6 Avant, BMW M5 of de Mercedes-Benz E 63 AMG. Die staan voor respectievelijk € 137.900,-, € 128.000,- en € 127.800,- in de prijslijsten, waardoor Jaguar zijn eigen glazen nog wel eens in zou kunnen gooien. Overigens is de E 63 AMG als enige als sedan én Estate te verkrijgen. BMW doet het alleen met een sedan en Audi alleen met een Avant.

Gewaagd
Alle vier modellen zijn op het eerste gezicht aardig goed te vergelijken qua prestaties en specificaties. In de Jaguar zit je binnen 4,6 seconden op 100 km/h, de Duitse concurrenten doen dat één- tot drietiende van een seconde sneller. Maar waar de Duitsers bij 250 km/h moeten stoppen gaat de Engelsman nog vrolijk door tot aan de magische 300 km/h. Toch beschikt de Jaguar over minder pk’s dan zijn concurrenten. De 5.0 liter V8 Supercharged brengt 550 pk over op het asfalt, terwijl de M5 en de RS6 Avant het met 560 pk doen. De E 63 AMG zit daar ongeveer tussenin met 557 pk.

Slurptax
Minder vermogen dan het Duitse trio, maar toch een hogere prijs? Helaas ligt dit voornamelijk aan het verbruik van de Jaguar dat met 11,6 l/ 100 km fors hoger ligt dan de Duitsers. Deze weten alle drie het verbruik net onder de 10,0 l/100 km weten te houden en krijgen zodoende een minder hoge slurptax opgelegd. Belastingnadeel of niet, het gros van de kopers zal de XFR-S aanschaffen vanwege het imago van Jaguar of het lef dat de Engelsen tonen om het tegen de Duitsers op te nemen. Deze liefhebbers nemen hopelijk de extra investering voor lief. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.