Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

In detail: de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse

14 mei 2013 - Maar weinig auto's hebben voor hun onthulling zo het autonieuws gedomineerd als de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse. Sinds het eerste levensteken, zo'n 2,5 jaar geleden, hebben tientallen berichten over de nieuwe S de revue gepasseerd. Soms gaf Das Haus zelf details prijs, andere keren werd dat " met tegenzin " voor hen gedaan. Ondanks deze vele lekkages blijft de feitelijke onthulling van een S-klasse erg speciaal. En terecht, want Mercedes' vlaggenschip verbaast telkens weer. Ook de nieuwste.

‘De nieuwe S-klasse is de eerste auto ter wereld waarvan het in- en exterieur geen enkele gloeilamp meer bevat.’ Gekscherend is het deze quote die ons het meest bijbleef na het lezen van het ellenlange persbericht. Enerzijds wekt het citaat behoorlijk op de lachspieren (omdat deze ontwikkeling nogal voor de hand ligt), anderzijds geeft het precies aan dat Mercedes’ slogan ´Das Beste oder Nichts´ de nieuwe S-klasse op het lijf geschreven is.

Lang(uit)
Al sinds de Ponton, de verre voorvader van de nieuwe S-klasse, was je laten rijden in Mercedes’ limousine heel gewoon. Dat veranderde toen het leuker werd om voorin de S-klasse plaats te nemen. Vooral in Europa kruipen eigenaren liever zelf achter het stuurwiel. Maar hoe anders is dat op florerende automarkten als China, Japan, Rusland en de Verenigde Staten. Daar laten ze zich maar al te graag chauffeuren. Aangezien deze landen belangrijker voor Mercedes zijn dan ooit tevoren, is het uitgangspunt voor het eerst in de geschiedenis van de S-klasse de versie met lange wielbasis geweest. De normale ‘korte’ versie is daarvan afgeleid. De nieuwe S-klasse is een fractie langer en breder, maar iets lager dan zijn voorganger. De wielbasis bleef opvallend genoeg gelijk. Die van de korte versie heeft een lengte van 3,04 meter en bij de lange versie komt daar 13 centimeter bij. Desondanks is er aan binnenruimte gewonnen door een efficiëntere indeling van het interieur.

Hot massage
Sowieso is het leven in een S-klasse nog nooit zo comfortabel geweest. En dat stopt niet bij het exclusief ogende, zwierig gestileerde dashboard waarin veel hout is verwerkt en de gemetalliseerde oppervlakken van de vele schakelaars met parelmoer-lak in drie kleurschakeringen. Op de prijslijst prijken maar liefst vijf verschillende interieuropstellingen: van een vaste 3-zits achterbank tot aan een lay-out met aan weerzijden twee weelderige, uiteraard volledig lederen Executive-fauteuils. Afhankelijk van de gekozen opstelling varieert de maximale hoek van de rugleuningen van 27 tot een uiterst relaxte 43,5 graden. In het laatste geval betekent dat je zeer ontspannen onderuit kunt liggen, al dan niet onder het genot van een elektronische massage volgens het ‘hot stone’-principe. Een primeur volgens Mercedes. Er zijn zes verschillende kneedstanden die wel tot 55 graden Celsius kunnen worden opgewarmd. Afkoelen gaat bovendien veel sneller dan voorheen door bij het stoelventilatiesysteem zogenaamde omkeerbare ventilatoren te gebruiken. Na vier minuten schakelen de ventilatoren de stromingsrichting om naar de normale functie. Hierdoor wordt de luchtstroom niet als tocht ervaren, aldus Mercedes.

Persoonlijke multimedia
Twee hoge resolutie TFT-kleurenschermen met een schermdiagonaal van 12.3 inch vormen het nieuwe informatiecentrum in de S-klasse. Het display links heeft dezelfde functies als het instrumentencluster van het vorige model en voorziet de bestuurder van alle relevante informatie. Van het rechterscherm kunnen alle infotainment- en comfortfuncties afgelezen worden. De centrale draai-/drukknop die deels wordt overkapt door de liggende, brede middenconsole doet vertrouwd aan, maar is uiteraard herzien. Geheel nieuw is het zogeheten First Class-achtercompartiment. Kopers daarvan krijgen een middenconsole die visueel is doorgetrokken naar achter. Bovendien is deze uitgerust met thermo-bekerhouders die drankjes voor een langere periode warm of koud kunnen houden. En net als bij een vliegtuigstoel is de centrale console beschikbaar met twee tafeltjes. Daar kan ieder bijvoorbeeld zijn eigen tablet op laten rusten voor persoonlijke entertainment. Het multi-systeem van het compleet nieuwe multimediasysteem maakt het mogelijk dat vanuit welke stoel dan ook onafhankelijk van het entertainmentsysteem mediabronnen te bedienen zijn. Muziekliefhebbers zullen bovendien de optionele geluidsinstallatie van Burmester kunnen waarderen. Er zijn twee varianten: het Burmester Surround Sound System en het Burmester High-End 3D Surround Sound System. Het innovatieve Frontbass, dat debuteerde op de SL-klasse, is standaard. De basspeakers bij de S-klasse zijn ondergebracht in het schutbord en gebruiken de ruimte van bijna 40 liter in de dwars- en langsdragers van de carrosserie als resonantiekamer. Conventionele woofers in de portieren zijn hierdoor onnodig.

Aanraakgevoelig?
Opvallend is dat Mercedes maar weinig woorden spendeert aan het overkoepelende systeem COMAND. Het enige dat het daarover kwijt wil is dat het voortaan een virtueel kompas bevat, evenals een ‘Drive show’ voor passagiersinformatie zoals in een vliegtuig en displays met Google Maps op de headunit voor en achterin. Gemak dient de mens, maar wij zijn toch vooral benieuwd of het scherm (of schermen) van COMAND voortaan aanraakgevoelig is. In tegenstelling tot andere luxe-merken heeft Mercedes zich daar nog niet aan heeft gewaagd, en dat is best opmerkelijk bij een merk dat als innovatief te boek wil staan. Ook in de eerder door Mercedes verstrekte details wordt daarover niets prijsgegeven. Voor alle overige features die de S-klasse rijk is verwijzen we je sowieso graag naar deze pagina.

1 op 23 en 20% bijtelling
Wat we nog niet tot in detail wisten, is het verkrijgbare motorenprogramma. Voor allen geldt dat Mercedes-Benz bijzonder veel aandacht heeft besteed aan het zo efficiënt mogelijk maken van de S-klasse. Dat uit zich onder andere in een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 Cw en, in het meeste gunstige geval, een gemiddeld verbruik van slechts 4,4 l/100 km. Door de bank genomen verbruiken de verkrijgbare motoren gemiddeld 20% minder brandstof. In het eerste jaar na de lancering zijn er vier motorvarianten verkrijgbaar, waaronder twee hybrides. Het benzinepalet begint bij de S 400 Hybrid, goed voor 306 pk en 370 Nm en een acceleratie van nul naar 100 km/h in 6,3 seconden. De S 500 vormt het topmodel en is voorzien van een 455 pk sterke V8 met een hoog koppel van 700 Nm. Hiermee is het in 4,8 seconden naar 100 km/h spurten. Dieselen kan met de S 350 BlueTEC. De V6 van dat model levert 258 pk en 620 Nm en brengt de S-klasse in 6,8 seconden naar de honderd. De S 300 Hybrid, ook een diesel, beschikt over 204 pk en 500 Nm. In 7,6 seconden zit je ermee op 100 km/h en het is het enige model dat geen top van 250 km/h heeft (240 km/h). Daartegenover staat echter dat ongekend lage verbruik van 1 op 23 en het in aanmerking komen voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik (tot 2014). De andere modellen scoren respectievelijk 6,3, 8,6 en 5,5 liter per 100 kilometer. Op termijn volgt er nog een S 500 Plug-In Hybrid. ‘Dit zal de eerste S-klasse worden met een brandstofverbruik dat lager is dan vier liter per 100 kilometer’, meldt Mercedes trots.



Helderziend onderstel
Doordat de luxe toenam is de S-klasse niet lichter geworden, maar ook niet zwaarder dankzij een hogere concentratie aan aluminium. Het maakte de auto ook meteen een stuk stijver. Zo is de torsiestijfheid in relatie tot het gewicht en de afmetingen van de S-klasse met 50% verbeterd ten opzichte van het vorige model. Storende trillingen zijn nu vrijwel afwezig, en dat maakt het rijden weer comfortabeler. Met het zogeheten Road Surface Scan (RSS) zou er helemaal geen vuiltje meer door de lucht moeten dwarrelen. Dit camera-gestuurde systeem, een wereldprimeur, kan oneffenheden in het wegdek vooraf detecteren om vervolgens een seintje te geven aan het onderstel dat deze zich moet aanpassen aan de situatie die komen gaat. RSS is als optie beschikbaar is op de achtcilinder-modellen. Het standaardonderstel omvat het continu werkende adaptieve dempingsysteem Ads Plus, een gemoderniseerde versie van het luchtveringsysteem Airmatic en zijwindstabilisatie.



Ongelooflijk veiligheid
Als EuroNCAP pak ‘em beet acht sterren zou uitdelen, dan zou de nieuwe S-klasse de eerste auto zijn die ze binnensleept. Omdat het welhaast ondoenlijk is alle veiligheidssystemen te behandelen beperken we ons tot de nieuwste. De rest kun je hier lezen. Nieuw zijn de gordelslotbrenger en de gordelbag. Ze maken allemaal deel uit van het reeds bekende Pre-Safe pakket van Mercedes. Met de verlichte gordelslotbrenger beweegt een elektromotor het gordelslot automatisch naar boven en beneden. Op die manier wordt een wat losser zittende gordel in de buurt van de heup of borstkas strak getrokken, zodat passagiers veel beter beschermd zullen worden zowel naar opzij als in de lengterichting. De gordelbag is een opblaasbare gordelband, die het risico op verwondingen voor achterpassagiers kan verkleinen bij een frontale botsing. En dan is er nog de zogenaamde kussenbag. Die zit standaard onder het zitgedeelte van de ligstoel bij de duurdere stoelconfiguraties. Als de stoel in de ligstand gezet wordt, voorkomt die dat de inzittende onder de gordel doorglijdt bij een ongeval (het zogenaamde submarining). Slim!

De nieuwe Mercedes-Benz S-klasse is per direct te bestellen en zal in de loop van de zomer bij de dealer te zien zijn. Wat ie kost? Dat lees je hier.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.