Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Nieuwe Porsche 911 Turbo ook meteen als S

2 mei 2013 - Sinds de 993-generatie begin jaren '90 is het recept al hetzelfde: een potige zescilinder-turbomotor, standaard vierwielaandrijving en een bovengemiddeld grote achterspoiler voor extra neerwaartse druk. Wat met elke generatie verandert is dat de lat weer wat hoger is gelegd. Porsche onderstreept dat nu door de nieuwe 911 Turbo ook meteen als nóg snellere Turbo S te presenteren.

Uiteraard is de nieuwe 911 Turbo krachtiger dan zijn voorganger. Met ingang van vandaag ligt het vermogen van het beroemdste 911-model op 520 pk, een winst van 20 paardenkrachten. De 911 Turbo S gaat met 560 pk nog wat verder. Uitgerust met de automatische PDK-transmissie met dubbele koppeling en het optionele Sport Chrono Pakket Plus staat dit garant voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in slechts 3,1 seconden. De gelijk uitgeruste S-loze Turbo doet dit een tiende minder snel. De topsnelheid lijkt iets gedaald te zijn. Porsche geeft 318 km/h op, wat een bescheiden winst is van 6 km/h ten opzichte van de 500 pk sterke Turbo op basis van de voorgaande 997-generatie. Dit geldt echter voor de stuk sterkere 911 Turbo S. Hoe snel de ´zwakste´ 911 Turbo maximaal kan, wordt niet verteld.

‘Meer voorwielaandrijver’
Het hart van de 911 Turbo wordt opnieuw gevormd door een 3.8 liter grote zescilinder-boxermotor met twee verbeterde turbo’s voorzien van variabele turbinegeometrie. Het optimaliseren van de drukvullers heeft er tevens toe geleid dat het gemiddelde brandstofverbruik met 16% is gedaald tot 9,7 l/100 km voor beide nieuwe 911 Turbo’s. Ook de vierwielaandrijving werd aangescherpt, en wel door de ‘sluis’ van de elektronisch geregelde lamellenkoppeling verder open te zetten. Oftewel, er kunnen meer aandrijfkrachten naar de voorwielen worden gestuurd waardoor de krachtverdeling tussen voor- en achteras verbeterd is, wat weer een hogere grip en tractie tot gevolg heeft.

Meesturende achterwielen
Nieuw zijn meesturende achterwielen. Het systeem maakt gebruik van twee elektromechanische stelmotoren in plaats van conventionele draagarmen aan de linker- en rechterzijde van de achteras. Tot een snelheid van 50 km/h sturen de achterwielen ten opzichte van de voorwielen in tegengestelde richting, een effect dat volgens Porsche gelijk staat aan een 250 mm kortere wielbasis en inherent daaraan een scherper stuurgedrag. Bij snelheden boven 80 km/h is het andersom. Dan sturen de achterwielen juist mee met de voorwielen, waardoor de 911 Turbo als het ware een langere wielbasis krijgt, en dat verbetert de stabiliteit. ‘De nieuwe 911 Turbo presteert dus niet alleen beter op het circuit, maar ook de openbare weg’, zegt Porsche.



Actieve aerodynamica
Ook voor het eerst is dat de aangedikte carrosserie van de 911 Turbo is voorzien van actieve aerodynamica. Zo is de voorspoiler opgebouwd uit drie delen, waarvan elk deel pneumatisch verstelbaar is. Ook de achterspoiler kent drie standen. De bestuurder kan vanuit de cabine bepalen hoe de 911 Turbo zich moet ‘vormen’: van minder weerstand (dus een hogere topsnelheid) tot uiterst sportief. Dat het nieuwe snufje helpt bewijst de geklokte rondetijd op de Nürburgring; voorzien van het zogeheten Porsche Dynamic Chassis Control doet de 911 Turbo S een ronde over het 20,8 km lange circuit in minder dan 7 minuten en 30 seconden, twee seconden sneller dan zonder de actieve aerodynamica.

28 mm
Herkennen doe je de nieuwe 911 Turbo vrijwel meteen. Allereest natuurlijk aan de uitschuifbare achterspoiler, maar ook aan de nog eens 28 millimeter bredere bilpartij ten opzichte van de al corpulente Carrera 4. Rollen doen de beide Turbo-varianten op two-tone 20 inch wielen, die in het geval van de Turbo S draaien rondom een centrale wielmoer. Volledige LED-koplampen met automatisch dimmend grootlicht zijn eveneens bij de vanafprijzen inbegrepen. Die bedragen overigens € 186.700,- voor de 911 Turbo en € 220.500,- voor de Turbo S. Verder omvat de standaarduitrusting onder meer een aangedikt ‘turbogeluid’ door de toepassing van een sound symposer en een geluidsinstallatie van Bose. Het interieur van de Turbo S is van zichzelf al extra bijzonder door bijvoorbeeld de kleurencombinatie Zwart-Carrera rood, in 18 standen verstelbare sportstoelen met geheugenfunctie en dubbele stiknaden en diverse carbon-look elementen. Enkele interessante opties volgens Porsche zijn het topklasse muzieksysteem van Burmester, adaptieve cruise control en verkeersbordenherkenning. De nieuwe Porsche 911 Turbo en Turbo S zijn per direct te bestellen. De levering start in september.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.