Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Icona Vulcano spuwt 950 pk

21 april 2013 - Zie hier de Icona Vulcano. Stoere modelnamen zijn we wel gewend, maar deze met Italiaanse flair overgoten supersporter voegt de daad wel degelijk bij het woord.

Icona is een jong en vrij onbekend designbureau, maar daar kan wel eens snel verandering in komen. Hun eerste creatie, de Vulcano, is er meteen eentje om je vingers bij af te likken. Hoewel gevestigd in Shanghai, is het team achter de bolide grotendeels van Europese afkomst, waarvan weer een deel met Italiaans bloed. En dat is de Vulcano af te zien, hoewel de Fransman Samuel Chuffart hoofdverantwoordelijk is voor het design van de auto. Onder de geheel uit koolstofvezel opgetrokken koets gaat dan wel weer veel Italiaanse kennis schuil. Claudio Lombardi, voormalig directeur bij Ferrari’s aandrijflijndivisie, boog zich namelijk over de krachtcentrale van de Vulcano.

950 pk
De 4,45 meter lange en 1,94 meter brede Vulcano is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. De krachtigste, met louter achterwielaandrijving, heeft een 6.0 liter V12 in de neus die is gekoppeld aan een elektromotor. Zelfstandig levert de twaalfcilinder 790 pk, terwijl de elektromotor maximaal 160 pk kan genereren. Het gezamenlijke vermogen bedraagt maar liefst 950 pk en daarmee kan een topsnelheid van 350 km/h gehaald worden. Van 0 naar 200 km/h zou minder dan 10 seconden duren. Voor wie zich prettiger voelt bij de wetenschap dat alle vier de wielen aangedreven worden voor meer tractie en grip is er een minder krachtige variant. Deze heeft een geblazen 3.8 liter V6 met 550 pk, maar wordt bijgestaan door twee elektromotoren die de voorwielen aandrijven. Kortom, de ‘basisversie’ doet het dus eigenlijk niet veel rustiger aan dan het topmodel en dat blijkt ook wel uit de prestaties. Accelereren naar 100 km/h is in 3,0 seconden voltooid en de topsnelheid bedraagt eveneens 350 km/h.

Drie miljoen euro
Icona laat weten dat de Vulcano momenteel een one-off is, maar dat het openstaat om er meerdere te bouwen als daar animo voor is. Wie er eentje wil hebben moet in ieder geval een flinke zak geld meebrengen. Er wordt namelijk gesproken over een prijskaartje van maar liefst drie miljoen euro, exclusief belastingen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.