Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi A3 Limousine ook meteen als S3

26 maart 2013 - Wat scheelt het, een maand of twee? Alhoewel, Mercedes-Benz lanceert de CLA komende maand al, terwijl het marktdebuut van de Audi A3 Limousine staat gepland in het najaar. Hoe dan ook, feit is dat een nieuw marktsegment is geboren, dat van de compacte vierdeurs coupé, en de A3 Limousine er als de kippen bij is.

Dat de top van autofabrikanten regelmatig bij elkaar op de thee gaat, mag inmiddels geen geheim meer heten. Hoe kan het anders dat Mercedes-Benz en Audi in hetzelfde jaar, en voor het eerst, een compacte vierdeurs coupé lanceren? Stuttgart vindt haar creatie zelfs bijzonder genoeg om hem een eigen naam te geven, terwijl Ingolstadt het bij een vertrouwde, bewezen naam houdt. Maar feit is dat de CLA en de A3 Limousine (Sedan mag ook als je dat liever hebt) elkaar in werkelijkheid geen duimbreed zullen toegeven. Wat de Mercedes CLA kan, weten we reeds. Hetgeen waarmee de vierdeurs Audi A3 de aanval opent, lees je hieronder. Om alvast een voorzetje te geven: de S3 Limousine staat ook al te trappelen. Uiteraard…

Eigen design
Om de Audi A3 Limousine z’n sierlijke en tegelijk gespierde coupé-profiel te geven is de auto 9 millimeter lager dan de vijfdeurs A3 Sportback en is de overhang voor en achter bewust kort gehouden. Andere specifieke stijlkenmerken van de A3 Limousine ten opzichte van de vijfdeurs carrosserievarianten zijn de bredere wielkasten en de sterker aangezette flanken waardoor de auto met 1,80 meter net even wat breder is dan de Sportback. De A3 Limousine heeft dus tot op zekere hoogte een geheel eigen design. Sterker nog, volgens Audi zijn er geen carrosseriedelen die uitwisselbaar zijn met de A3 en A3 Sportback. Dus ook niet het front, al lijkt die aardig overeen te komen met die twee modellen.



Vertrouwde omgeving
De wielbasis van de A3 Limousine heeft een lengte van 2,64 meter. Dit is even lang als dat van de Sportback, maar met 425 liter is de kofferruimte van de Sedan groter, al zal de toegang overigens weer kleiner zijn als gevolg van de kleinere achterklep (die automatisch omhoog scharniert na het ontgrendelen). Door het geheel of gedeeltelijk neerklappen van de achterbank is de bagageruimte verder uit te breiden. Voorin prijkt het dashboard inclusief lay-out dat we kennen uit de traditionele A3-modellen. Met eenzelfde minimalistische stijl versterkt Audi het feit dat de auto relatief licht is. Door menig (carrosserie)onderdeel uit aluminium te vervaardigen weegt de A3 Limousine (met 1.4 TFSI-motor) slechts 1.205 kg.



Drie motoren
In eerste instantie bestaat het motorpalet uit twee benzinekrachtbronnen en één dieselmotor. Met de instapper, de 1.4 TFSI, is het meteen al lekker opschieten, want deze beschikt over 140 pk en 250 Nm en weet in een vlotte 8,4 seconden naar de 100 km/h te accelereren. De topsnelheid is vastgesteld op 213 km/h. Zuinig is de basismotor ook mede door het zogeheten ´Cylinder on Demand´ dat twee cilinders uitschakelt bij lage motorbelasting. Als gemiddeld verbruik geeft Audi 4,7/100 km op bij een CO2-uitstoot van 107 g/km. Dat is voldoende voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik. De sterkste benzine, de 1.8 TFSI met 180 pk en eveneens 250 Nm, stoot gemiddeld 135 g/km uit en valt daarmee in de hoogste bijtellingscategorie van 25%. In ruil daarvoor verloopt de spurt naar 100 km/h een volle seconde sneller. Qua gemiddeld verbruik noteert hij 5,7 l/100 km. Liever dieselen, dan ben je (voorlopig) aangewezen op de 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm met prestaties die gelijk zijn aan die van de 1.4-benzine. Op het verbruik na dan, want daarin scoort de diesel net even wat beter, namelijk 4,2 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 104 g/km, wat het model rijp voor 20% bijtelling maakt.

Standaarduitrusting
Als uitvoeringen zijn er de Ambition, Ambiente en S line. De Ambition beschikt zoal over een sportonderstel, sportstoelen en Audi drive select. Ook graag cruise control, LED-interieurverlichting en een parkeerhulp? Neem dan de Ambiente. Ook beschikt dit tweede uitrustingsniveau, net als de sportieve S line-uitvoering, standaard over een 25 mm verlaagd sportonderstel. Optioneel zijn een bestuurdersinformatiesysteem met kleurenscherm en een automatisch tevoorschijn komend centraal display (vanaf MMI Radio). Daarnaast is er een breed palet aan infotainment-opties beschikbaar, met als hoogtepunt het 7 inch grote MMI Navigatie plus voorzien van 64 GB grote harde schijf, 3D-weergave, DVD-speler, spraakbediening en Bluetooth-connectiviteit. Ook MMI touch is bij dit systeem inbegrepen. Andere opties zijn zoal digitale radio-ontvangst, de Audi Phone box en het Bang & Olufsen sound system. Met Audi connect kun je surfen op het internet en een interessante debutant is de parkeerplaatsinformatie-functie dat dichtstbijzijnde parkeerplaatsen en -garages in de buurt van de bestemming op kan zoeken. Daarbij kunnen zelfs vrije plaatsen worden weergegeven. .

S3 Limousine
Als (half) antwoord op de CLA 45 AMG (360 pk) zal Audi enkele maanden na de markintroductie van de A3 Limousine de S3 Limousine aan het leveringsprogramma toevoegen. Deze sportieveling beschikt over een specifiek uiterlijk zoals we dat van de S-modellen van Audi gewend zijn, en heeft onder de motorkap een opgevoerde 2.0 TFSI-motor goed voor een vermogen van 300 pk en 380 Nm. Met S tronic-transmissie duurt de sprint van 0 naar 100 km/h slechts 4,9 seconden. In combinatie met handbak vergt dit 5,3 seconden, terwijl de topsnelheid van beide versie gelijk is met 250 km/h. Ondanks de hoge prestaties komt het gemiddelde verbruik uit op een bescheiden 6,9 l/100 km (handbak: 7,0 l/100 km). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 159-162 g/km. Tot de standaard visuele dan wel technische kenmerken van de S3 Sedan behoren onder meer een verlaagd sportonderstel, 18 inch lichtmetalen wielen, 340 mm grote remschijven vóór en progressive steering met variabele overbrenging en elektrische bekrachtiging. Adaptieve dempers zijn optioneel. De Audi A3 Limousine is vanaf juni te bestellen voor nog onbekende prijzen. De levering start dit najaar.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.