Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Corvette Stingray gaat topless

4 maart 2013 - We zijn nog maar nauwelijks bekomen van de gloednieuwe Corvette Stingray, of moederbedrijf Chevrolet presenteert al weer de volgende Corvette: de dakloze Stingray Convertible. Komt hem zien in Genève!

Als er één generatie van de Corvette is die het verdient om vaak te worden gespot op het Europese wegennet, dan is het de zevende generatie wel. Althans, dat gevoel heeft Chevrolet ons gegeven toen het in Detroit de coupévariant voorstelde. Ook de mensen die daar bij waren, zijn erg enthousiast over de auto. In Genève staat de gloednieuwe Corvette voor ’t eerst te schitteren op Europese bodem, vergezelt door de daar officieel onthulde dakloze Stingray.



Canvas
Er is een periode geweest waarin autofabrikanten, ook sportwagenproducenten, bij hun cabrioletmodellen massaal overstapten naar een stalen klapdak. Dat zou beter, comfortabeler, stiller en veiliger zijn. Maar tijden zijn veranderd. Technieken zijn verbeterd, al is Chevrolet in feite nooit afgestapt van een softtop. Ook de zevende generatie van de Corvette Convertible is ermee uitgerust en volgens het merk beschikt deze over dezelfde kwaliteiten als een inklapbare hardtop. In de Corvette kan deze tot 50 km/h geopend en gesloten worden. Volledig elektrisch.



Koppelbeul
Het zal niet als een verrassing komen dat de Convertible z’n techniek en aandrijflijn deelt met dat van de gesloten Coupé. Voorin de lange, brede en platte neus ligt de machtige 6.2 liter LT1-V8 met een vermogen van 450 pk en 610 Nm. Het is vooral vanwege dit enorme koppel dat de auto in zo’n vier seconden vanuit stilstand de 100 km/h kan doorkruisen. De topsnelheid reikt tot over de 300 km/h. Maar de grootste pro van de Convertible (met neergestreken kap) is toch wel het vocale enthousiasme van de achtcilinder die ongefilterd het oor van de inzittenden binnendringt. We hopen je ooit nog eens haarfijn te vertellen hoe dat klinkt en voelt, net als het bedienen van een manuele 7-versnellingsbak. Die is namelijk standaard. Het schakelwerk overlaten aan een zestraps automaat kan overigens ook.



Stijver
De nieuwe Corvette Convertible moest natuurlijk weer beter zijn dan zijn voorganger en Chevrolet zegt dat onder meer voor elkaar te hebben gebokst door een stijvere koets mee te geven. Graag hadden we willen weten of dit het drooggewicht (ten opzichte van de coupé) negatief heeft beïnvloed, maar dat vermeldt het persbericht niet. Afgaande op Corvette’s historie op dit gebied is de carrosserie in ieder geval zo licht mogelijk gehouden, tegenwoordig door veel koolstofvezel en aluminium toe te passen. Vroeger werd nog glasvezel gebruikt. Hoe dan ook, rijden met de Corvette Stingray Convertible is persoonlijker dan ooit. Met de zogeheten Driver Mode Selector zijn namelijk diverse variabelen van de auto naar eigen wens aan te passen. Tot de voorgeprogrammeerde modi behoren Tour, Weather, Sport en Track Mode met elk hun specifieke karakter. En dan is er nog het Magnetic Ride Control, de variabele ophanging die zich continu aanpast aan de rijomstandigheden.

Eind dit jaar zal de nieuwe Corvette Stingray Convertible op de boot naar Europa komen. De prijzen verwachten we je in de loop van het jaar te kunnen melden.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.