Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi A3 e-tron komt steeds dichterbij

20 februari 2013 - Met de tweede generatie van de Audi A3 e-tron komt de eerste plug-in hybride voor Audi erg dichtbij. De A3 e-tron zal officieel worden voorgesteld tijdens de Autosalon van Genève en maakt indruk wat specificaties betreft.

Nu Audi het gros van de conventionele motoriseringen voor de jongste A3 en A3 Sportback heeft uitgerold is de tijd aangebroken om een stap verder te gaan. Dat doet het merk met de A3 e-tron, een plug-in hybride die beschikt over een 1.4 TFSI-benzinemotor en een elektromotor. Het is mogelijk om zowel alleen op benzine, alleen op elektrische energie alsook een combinatie van die twee te rijden. In het laatste geval zou de A3 e-tron volgens de officiële ECE-cyclus voor plug-in hybrids slechts 1,5 l/100 km aan benzine verbruiken. De extreem lage CO2-uitstoot dat daarbij hoort is 35 g/km. Op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat, worden beide motoren losgekoppeld en kan de auto al ‘glijdend’ blijven rijden wat brandstofbesparend werkt. Alleen op de elektromotor rijden kan de A3 e-tron over een afstand van 50 kilometer bij een maximale snelheid van 135 km/h.

2.000 Nm
De 75 KW sterke elektromotor is via een compacte koppeling aan de TFSI-motor verbonden en drijft via een speciale e-S tronic met zes versnellingen de voorwielen aan. Het gezamenlijke vermogen van de aandrijflijn bedraagt 204 pk en 350 Nm. Hiermee is een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden en een top van 222 km/h mogelijk. Ook inhaalacties zullen vlot afgewikkeld kunnen worden, aangezien de maximale trekkracht van de benzinemotor over een breed toerenbereik (tussen 1.750 – 4.000 tpm) volledig beschikbaar is. Het piekkoppel van de elektromotor, dat maar liefst 2.000 Nm bedraagt, helpt ook mee.

7% bijtelling
Volgend jaar zal Audi de A3 e-tron in productietrim bij de dealers binnenrijden. Een directe concurrent voor de Opel Ampera is daarmee een feit. Succes voor de Audi A3 e-tron ligt in het verschiet, want het model zal worden aangeslagen voor slechts 7% bijtelling. Nu maar hopen dat de vraagprijs ook zo aantrekkelijk is.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.