Autonieuws
Ex-topmanmen Caterham introduceren Zenos E10
9 januari 2014 - Engeland is een nieuw automerk rijker, Zenos Cars, en deze E10 is de eerste sportauto die het presenteert. Ook ineens een déjà vu? Dat kan dat kloppen. Drijvende krachten achter de E10 zijn namelijk twee ex-topmannen van Caterham, dat ons eerder de bijna identieke AeroSeven voorschotelde.
Of is het juist Caterham dat door
hun voormalige CEO, Ansar Ali, en COO, Mark Edwards, op gedachten werd
gebracht? Afijn, van dit kip-versus-het-ei-verhaal weten wij het fijne niet,
dus laten we ons enkel richten op de Zenos E10. Een sportauto naar het bekende 'sigarendoos'-design
waarvan de Lotus 7 toch wel de bekendste grondlegger is. Saillant detail is dat
dat Britse merk ook op de CV van de eerder genoemde oprichters van Zenos
Cars staat. Aan opgedane kennis en kunde zal het zodoende wel niet ontbreken.
Koopje
Hoewel Ali
en Edwards altijd al droomden van een eigen merk, bewandelen ze precies
dezelfde weg waar al velen overheen zijn gelopen. Ook de Zenos E10 is een
lichtgewicht sportauto waar de carrosserie over een chassis van carbon en
aluminium is geplaatst. Deze primitieve constructie houdt het leeggewicht van
de auto wel extreem laag, slechts 650 kilogram weegt de E10. Een grote, zware
motor is zodoende niet nodig om de sokken erin te krijgen. Het hart van de E10
wordt aangeleverd door Ford. Van hen is de atmosferische 2.0 liter viercilinder
voorin die sigaarvormige neus afkomstig. Het blok ontwikkelt 200 pk bij 220 Nm aan koppel
en is in staat de E10 ruim onder de 5,0 seconden naar 100 km/h te sleuren. Dat
is een snelle tijd, en dat, plus een zeer puristische rijbeleving, voor een bescheiden tarief van 24.995
Engelse ponden. Omgerekend naar euro's is dit zo'n 35.000 euro. Weinig auto's
die dergelijke prestaties kunnen leveren voor dat geld.
Meer
modellen
Zenos is
overigens van plan het niet bij de E10 te laten. De eerste schetsen van de E11 en E12 (ogenschijnlijk de coupévariant van de E11) staan ook al op papier. Echter het zal
nog zeker enkele jaren duren voordat die verkoopklaar zijn. Voorlopig
hebben de beide heren en hun team de handen vol aan de E10 waarvoor de eerste
orders reeds binnen zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.