Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Glazen verpakking favoriet wegens smaak, gezondheid en milieu

12 mei 2011 - De consument geeft de voorkeur aan glas als verpakkingsmateriaal voor levensmiddelen en drank, zo blijkt uit een pan-Europese studie uitgevoerd door InSites Consulting. De keuze voor glas sluit perfect aan bij de groeiende consumententrend om gezond en duurzaam te leven.

Glas geniet de voorkeur omdat het de smaak van het product meer tot zijn recht laat komen. Bovendien wordt het als gezond en veilig ervaren, en als bijzonder milieuvriendelijk aangezien het eindeloos kan worden gerecycled. 

Voorkeur voor glas
In opdracht van FEVE, de Europese Federatie van Verpakkingsglas, vroeg InSites de mening van meer dan 8.000 consumenten in zeventien Europese landen over de verschillende verpakkingsmaterialen. De studie toont aan dat 65 procent van de consumenten de voorkeur geeft aan glas omdat het het best de smaak bewaart. 63 procent denkt dat glas het veiligst is voor de gezondheid. Bijna de helft van de ondervraagden meent dat glas de meest milieuvriendelijke vorm van verpakking is. In Nederland is bijna een op de twee respondenten (46 procent) ook van mening dat glas een product langer koel houdt. 

Gezond en duurzaam
De bevindingen van de studie weerspiegelen een groeiende tendens onder de consumenten: de wil om gezond en duurzaam te leven. Dit blijkt duidelijk uit de stijgende interesse voor biologische voeding en de herkomst van ons voedsel, en uit de hernieuwde populariteit van thuis koken. Tegelijk valt op dat recycling in Europa de jongste tien jaar aan een gestage groei bezig is. Nederland is hierin de Europese nummer twee: 92 procent van de glasverpakkingen worden gerecycled. Het milieu laat de consument dus niet onverschillig. 

Discrepantie
Hoewel consumenten de voorkeur geven aan glas, is er in sommige gevallen een sterke discrepantie tussen hun voorkeur en het eigenlijke gebruik. Voor alcoholische dranken bijvoorbeeld is glas de meest gebruikte verpakkingsvorm, wat de voorkeur van de consument weerspiegelt. In andere segmenten is dat niet het geval. Een kwart van de Nederlandse consumenten koopt liever melk in glazen flessen, maar slechts twee procent doet dat momenteel ook effectief. Voor fruitsappen, softdrinks en yoghurt gelden gelijkaardige cijfers. 

Glas omwille van de smaak

"Wanneer je bekijkt hoe we de laatste tien jaar als consumenten zijn geëvolueerd, is het niet verrassend dat glas aan populariteit wint," verklaart Jonathan Marshall, Europees Directeur Marketing van O-I. "Vroeger aanvaardde men het gebruik van kunstmatige bewaarmiddelen en toevoegingen. De nadruk lag meer op het gebruiksgemak dan op de smaak. Nu is de consument evenwel op zoek naar authentieke producten die zo vers en natuurlijk mogelijk smaken." Glasverpakkingen, die inert en homogeen zijn, bewaren de smaak van het product zonder dat er een beschermlaagje nodig is. Dat is de reden waarom glas al lang het favoriete verpakkingsmateriaal is voor sterke drank, wijnen en bier – producten waarbij de smaak allesbepalend is. Glas beschermt niet alleen de smaak, maar ook het aroma en de textuur van het product. Het vormt dan ook het perfecte verpakkingsmateriaal voor verse producten gemaakt van zuivere, natuurlijke ingrediënten, zoals vruchtensappen, smoothies en sauzen op basis van tomaten. De studie van InSites toont bovendien aan dat de voorkeur voor glas vooral zeer uitgesproken is voor bepaalde categorieën voeding en drank, zoals alcoholische dranken, water, sappen, softdrinks en zuivelproducten. 

Glas omwille van de gezondheid

De consument linkt glazen verpakkingen met gezond voedsel omwille van een aantal redenen. Zo is 50 procent van de ondervraagden van mening dat glas het best de voedingswaarde behoudt.
Consumenten beschouwen glas als ‘veilig’ voor de gezondheid. Een hele opluchting op een moment dat de mogelijke gezondheidsrisico's van andere materialen zoals PET worden onderzocht door gezondheidsspecialisten en geregeld aan bod komen in de media. Omwille van de bezorgdheid hierover publiceerde de Europese Commissie onlangs een aanbeveling waarin ouders wordt aangeraden om glazen zuigflessen te gebruiken.
Het onderzoek toont duidelijk aan dat de consument bezorgd is om zijn gezondheid. De meeste Europese consumenten denken dat verpakkingsmaterialen voor levensmiddelen en dranken een chemische wisselwerking kunnen veroorzaken met het product. Glas wordt als het veiligste materiaal beschouwd: slechts twaalf procent van de respondenten denkt dat er een wisselwerking zou kunnen optreden.
Glas is gemaakt van natuurlijke basisstoffen en is volledig veilig voor de gezondheid, zonder gevaar op chemische interactie. 

Glas omwille van het milieu

In het onderzoek van InSites duiden bijna de helft van de Europese consumenten glas aan als de meest milieuvriendelijke verpakking. Bijna 80 procent verklaart dat glas gerecycled kan worden tot dezelfde of een vergelijkbare verpakking, zonder kwaliteitsverlies. Glas overtreft hiermee alle andere materialen. De consument is zich meer en meer bewust van de voordelen van glas op ecologisch vlak, en 48 procent gelooft dat glas de minst schadelijke verpakkingsvorm is voor het milieu.
De studie toont aan dat, naarmate de consument zich meer zorgen maakt om zijn gezondheid en het milieu, glas steeds relevanter wordt. De consument wil ook graag meer te weten komen over de voordelen van glas. Jonathan Marshall: "De bewuste consument wil keuzes maken die een positieve impact hebben op zijn eigen gezondheid, de gezondheid van zijn familie en die van de planeet. Glas is puur en 100 procent recyclebaar. Dat maakt het volledig in overeenstemming met de trend naar een gezondere, meer duurzame levensstijl: het mag geen verrassing heten dat 40 procent van de consumenten glas als verpakkingsmateriaal zouden aanbevelen aan vrienden en familie."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.