• businesscompleet logo

    ONDERNEMEN MET DE BESTE ONDERSTEUNING

    NU ONLINE BEZOEKERS ACTIEF & ABONNEES

    • JURIDISCHE ZAKEN

      Juridische zaken

      • Gratis ondersteuning

        • >150 voorbeeldcontracten
        • Bedrijf starten
        • Personeel en HRM
        • MKB wetgeving en CAO
        • Rechtsvormen
        • Betrouwbare klanten
      • Persoonlijke ondersteuning

      • DIGITALE ZAKEN

        Digitale zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Software en ICT
          • Online zakendoen
          • Digitaal factureren
          • Telewerken
          • Cloud computing
      • OPERATIONELE ZAKEN

        Operationele zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Bedrijfsvoering
          • Auto van de zaak
          • ZZP'ers
          • Bereikbaarheid
          • Huisvesting
          • Internationaal Zakendoen
          • Verzekerd ondernemen
          • Management
      • FINANCIËLE ZAKEN

        Financiële zaken

        • Gratis ondersteuning

          • BC Online Boekhouden
          • Fiscus
          • Subsidie
          • Auto van de zaak
          • Financiering
          • Spookfacturen
          • Ondernemersinkomen
          • Bedrijf verkopen & bedrijfswaardering
          • Offertes, facturen & incasso
          • Ondernemersklimaat
          • Administratie
      • COMMERCIËLE ZAKEN

        Commerciële zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Businessplan
          • CRM software
          • Marketing en Communicatie
          • Sales en klantbehoud
          • Internationaal Zakendoen
      • GRATIS BC BOEKHOUDEN

        Gratis BC boekhouden

        • Gratis
        • Veilig online
        • Compleet
        • Sociaal
        • Demo
        • FAQ Boekhouden
      • OVER BC.NL

        Over BC.nl

        • Geschiedenis
        • Vacatures
        • Redactie
        • Contactgegevens

    Gratis onbeperkt downloaden van ruim 2.000 voorbeeldcontracten en artikelen
    Gratis onbeperkt online boekhouden met uitgebreide facturatie, rapportage en CRM module
    Gratis onbeperkte deelname wekelijkse BC workshops met kosteloze netwerkborrel
    100% gratis gebruik en geen abonnementskosten, dus ook nergens aan vast
    VRAGEN OVER BC.NL?

    Je kunt ons altijd bellen of mailen.

    Succes met ondernemen!

    Fabienne van Vuuren
    Mede-oprichter BC.nl
    LinkedIn

    Opinie: Sociale media helpen ondernemer aan miljoenenbedrijf

    • 23 augustus 2010
    • 6928 views

    AMSTERDAM - Ondernemen kan een spannend avontuur zijn. De inzet van sociale media als Twitter en Facebook kan dat avontuur alleen maar vergroten en zelfs leiden tot een miljoenenbedrijf. Jochem Zwetsloot, online communicatie manager van Telfort, illustreert dat met twee prachtige voorbeelden.

    Gary Vaynerchuk is een kind van arme Joodse emigranten die in 1978 vanuit de voormalige Sovjet Unie naar de Verenigde Staten zijn getrokken. In de VS hebben zijn ouders een goed lopende wijnhandel opgezet. Vaynerchuk, inmiddels dertiger, heeft van die wijnhandel een megabusiness gemaakt.

    En dat heeft Vaynerchuk gedaan door hard te werken en te bouwen aan zijn eigen unieke merk. Daarbij maakte hij intensief gebruik van videoblogging en haalde hij het uiterste uit web 2.0 mogelijkheden. Daarover is ook een boek geschreven: Crush It!

    Crush It
    Crush It! gaat over personal branding, maar vooral ook over passie. Het boek gaat over Vaynerchuk’s liefde voor zijn business maar ook voor het ondernemen in het algemeen. In het boek wordt de lezer als het ware meegezogen in die passie. Wat het verhaal ook zo bijzonder maakt, is de snelheid waarmee het proces zich afspeelt. En de enorme impact die dat gehad heeft op zijn wijnbusiness. Volgens Vaynerchuk volledig toe aan internet. Door het gebruik van zijn videoweblog, sociale netwerksites (Twitter, Facebook en anderen) is zijn merk in drie jaar tijd geëxplodeerd. En met minimale kosten. Daarover gaat Crush It!

    Has Bean Coffee
    Een ander mooi verhaal is dat van Stephen Leighton, een voormalige Engelse gevangenbewaarder. Leighton begon in 1999 vanuit Engeland met zijn online koffiehandel Has Bean Coffee. Het bijzondere aan Leightons manier van zakendoen is - net als die van Vaynerchuk - de zeer succesvolle manier waarop hij sociale media inzet om zijn omzet te vergroten.

    Informatie over Leighton en zijn bedrijf zijn heel makkelijk te vinden op Google, maar ook op Twitter, Facebook, MySpace, Flickr, Vimeo, Foursquare, LinkedIn en op tientallen blogs, fora en overige sociale netwerken. Overal waar het op internet over koffie gaat, is Leighton of zijn bedrijf aanwezig. Iets waar hij, volgens eigen zeggen, een volledige dagtaak aan heeft. En zelfs meer dan dat: hij claimt dat hij zeven dagen per week, zeventien uur per dag met sociale media bezig is.

    Door te zorgen dat hij in de online wereld altijd en overal present is, heeft hij wereldwijd een gigantische hoeveelheid fans en volgers weten te verzamelen die allemaal zijn koffie bestellen en vanuit Engeland naar alle uithoeken van de wereld laten versturen. En dat is toch opmerkelijk: goede koffie is overal ter wereld te krijgen, dus het is reëel om te zeggen dat zijn online presence een belangrijke factor is in het succes van zijn koffie.

    Communiceren
    Nu is het natuurlijk de vraag of dit voor iedere soort onderneming zou werken.
    Bovenstaande voorbeelden zijn dan ook geen blauwdruk voor succes voor iedere ondernemer, maar geeft wel aan dat de waarde van sociale netwerken voor ondernemingen in onverwachte hoek kan zitten. Voor iedere soort onderneming is het een kwestie van zoeken, proberen, wellicht mislukken en het nog eens proberen. Soms kan het al genoeg zijn om je klantenkring of doelgroep zo goed te kennen dat je via sociale media moeiteloos met ze kunt communiceren. Dus echt op basis van gelijkheid.

    Een geluk bij een ongeluk
    Sociale media verschillen niet echt van een advertentie of een reclamecampagne. Ook het effect daarvan is voor kleine ondernemingen vaak moeilijk meetbaar: Het voordeel van sociale media ten opzichte van traditionele, is dat de feedback veel directer is. Je kunt direct vragen om een reactie van je klanten of doelgroep. En, een geluk bij een ongeluk, als je volgens je klanten echt iets verkeerd doet krijg je die feedback ongevraagd toch wel voor je kiezen. Zo weet je in ieder geval altijd waar je aan toe bent.

    Resultaat zien
    Nu hebben veel kleine ondernemingen niet de mankracht om zomaar wat vingeroefeningen op sociale media te gaan doen. Die willen resultaat zien, tegen zo min mogelijk inspanning. Zijn sociale media voor dit soort organisaties wel het juiste kanaal om met hun doelgroep te communiceren? Sociale media bieden absoluut enorme mogelijkheden. De kans op leverage, dus het exponentieel vergroten van het effect van een boodschap op je omzet, is bij kleinere ondernemingen groter dan bij grotere bedrijven die ook via traditionele media zullen moeten communiceren. De uitdaging zit ‘m daarbij in relevantie. Je moet een voortdurende dialoog weten aan te gaan met je doelgroep, waarbij je hen relevante informatie, tips, voordeeltjes, beelden of wat dan ook biedt. En hen de mogelijkheid biedt om te reageren, vragen te stellen, etcetera. Dat is dus wat anders dan eenzijdig aanbiedingen of kortingen via sociale netwerken bekend maken.”

    Dit vraagt van veel kleine ondernemingen een andere kijk op communiceren met hun doelgroep. Een directe, persoonlijke dialoog met mensen is heel wat anders dan een communicatiecampagne via advertenties of (radio)spotjes en het is de vraag of iemand die al vele jaren op traditionele wijze campagnes voert, de overstap naar sociale media makkelijk kan maken.

    Geen niche meer
    Veel bedrijven zullen wel moeten. Het zou me niks verbazen als een Twitter en Facebook account voor sommige merken de komende jaren belangrijker wordt dan hun website. Sociale media zijn absoluut geen niche meer. De organisaties die zich dat het eerst realiseren en daarmee leren werken, zullen daar het meest profijt uit halen.”

    Jochem Zwetsloot, online communicatie manager Telfort

    Alle artikelen TelfortBesparen
    ChecklistenColumns
    DocumentenGoed vindbaar
    Kosten controleMobiel bereikbaar
    NetwerkenRelatiebeheer
    Slim ondernemen

    Volg Telfort op Twitter

    Tweets by @Telfort

    • home
    • kennisbank
    • boekhouden
    • mailing
    • ons team
    • contact
    • algemene voorwaarden
    • onze partners
    • adverteren
    • FAQs
    • Privacy Statement
    This page was generated in 0.3174 seconds