Lokale zoekresultaten belangrijk voor je bedrijf
AMSTERDAM - Locatie speelt een steeds belangrijkere rol in de zoekresultaten van Google. En steeds meer consumenten zoeken via hun smartphone naar bedrijven. Ontwikkelingen die voor jou als lokale ondernemer belangrijk zijn.
• Google’s Venice update: lokale zoekresultaten
• Google’s Carrousel update: locaties in beeld
• Mobiele zoekers op locatie
Zie ook:
Bepaal eerst het doel van je website
Ontwikkeling 1) Google’s Venice update: lokale zoekresultaten
Een grote verandering was de zogenaamde ‘Venice’ update. Deze verandering voerde Google in februari 2012 door en betekent veel voor bedrijven die op locatie gevonden willen worden (bv. de kapper, het restaurant, de tandarts). Google toont naast de normale zoekresultaten (de bekende linkjes naar websites) veel meer types resultaten. Een voor jou belangrijk type zijn de ‘lokale zoekresultaten’. Hierin worden direct je adres en telefoonnummer getoond.
Ontwikkeling 2) Google’s Carrousel update: locaties in beeld
Een tweede grote verandering is de ‘Carrousel update’. Deze presenteert de lokale zoekresultaten zeer prominent en visueel in een soort carrousel bovenaan de resultaatpagina. Deze is in Nederland nog maar zelden te zien.
Gevonden worden op locatie
De carrousel of de kaart trekt natuurlijk de aandacht, waardoor gebruikers van Google eerder de carrousel of de kaart gebruiken dan dat ze verder scrollen naar resultaten lager op de pagina. Voor jou als ondernemer is het dus ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je verschijnt in dit type zoekresultaten. Dit kan door het aanmaken van een plaatspagina via Google Places voor je bedrijf.
Ontwikkeling 3) Mobiele zoekers op locatie
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en gebruikt deze steeds vaker om te zoeken naar personen en bedrijven, vooral als zij onderweg zijn. Meer dan 50 procent van de zoekopdrachten bij Google komen van een mobiel device. Google heeft via de mobieltjes vaak direct toegang tot de locatie van de eigenaar. Deze informatie gebruikt Google om relevante resultaten uit de directe omgeving te tonen. En je raadt het al: ook hier krijgen de lokale resultaten een prominente plek.
Pak deze kans
Zoals je ziet is Google continu bezig om zoekresultaten steeds relevanter te maken. Lokale zoekresultaten krijgen hierdoor een prominentere plaats. Volg je als ondernemer deze ontwikkelingen van Google en de mobiele consument, dan ben je dus nog beter vindbaar!