ABCOUDE - Het jonge Nederlandse bedrijf FIT International B.V. uit Haarlem verkoopt met succes een innovatief product genaamd F.I.T. Sportbalsem in Nederland en een aantal andere Europese landen. Eigenaar Joop Bergman heeft gebruik gemaakt van de regeling Starters International Business (SIB) en laat nu zijn internationale ambities tegen het licht houden via een zakenpartnerscan. “Als ik opnieuw zou moeten starten, dan zou ik eerst contact opnemen met Agentschap NL. Want daar zit veel kennis”, tipt Bergman collega-ondernemers.
• SIB is een coaching-traject
• Mooie opdracht van Asics Europe
• Veel baat van Zakenpartnerscan
Zie ook:
Advies over financiering ook voor starters
Wat heb je precies voor product?
Bergman: “F.I.T. staat voor Fast Injury Treatment. Het valt in het productsegment spierwrijfmiddelen en is een krachtige actief werkende spierbalsem. Het basisidee voor de balsem komt van een groep fysiotherapeuten, doctoren en een farmaceutisch bedrijf. Een oud-collega van mij heeft de receptuur jaren geleden overgenomen. Hij heeft de balsem verder ontwikkeld. Dat speelde rond 2005. In 2006 zijn ze gaan testen en hadden erg goede bevindingen die het product echt onderscheidend maakte van reeds bestaande middelen. De kennis om het product te vermarkten en de verkoop en promotie op te zetten ontbrak alleen. Om een dergelijk product te kunnen verkopen, heb je een commerciële achtergrond nodig en die kennis is bij mezelf aanwezig.”
Hoe kwam je in contact met het product?
Bergman: “Zelf ben ik 2009 door toeval in aanraking gekomen met het product. Ik was meteen onder de indruk. Ik heb namelijk lange tijd op vrij hoog niveau gesport en kreeg met het ouder worden lichamelijke klachten. Ik heb veel producten uitgeprobeerd. De meeste waren smeersels die feitelijk niks deden. Tot ik deze balsem tegenkwam. Deze werkt diep in op de spieren en trekt snel en volledig in de huid. Ik heb contact met het bedrijf gezocht en dat heeft in eerste instantie geleid tot een samenwerking. Later heb ik het bedrijf kunnen overnemen. Sinds 2012 is de eenmanszaak omgezet naar een BV met twee eigenaren.”
Buzz-marketing
Hoe heb je het product in Nederland op de markt gezet?
Bergman: “We zijn een B.V. met twee aandeelhouders, dus geen concern dat er meteen een ton aan reclame tegenaan kan gooien. Mijn idee is dat je mensen gewoon je product moet laten ervaren. Als het een product goed is, dan gaan mensen erover praten. Dan krijg je positieve buzz-marketing en trekken de verkopen vanzelf aan. We zijn in Nederland hard aan het groeien en zitten nu in alle segmenten, van sportmarkt tot aan de zorgmarkt. Gewoon een kwestie van mond tot mond reclame.”
Starters
Het product heeft veel internationale potentie. Om een buitenlandse markt te betreden, heb je echter veel kennis nodig. Agentschap NL kan ondernemers aan die kennis helpen. Onder meer via SIB. Starters International Business is een coaching-traject voor jonge bedrijven. Het traject mondt uit in een stappenplan op maat. SIB kwam helaas voor Bergman pas later op zijn pad. De Kamer van Koophandel Amsterdam bood hem in 2012 het traject aan als tegemoetkoming voor een misgelopen contact. Bergman: “Door de coaching heb ik onder meer een veel beter inzicht gekregen hoe de markt in Duitsland in elkaar zit. En ik kreeg goeie tips.”
Wat heeft SIB nog meer opgeleverd?
Bergman: “Het SIB-traject is voor mij eigenlijk afgerond met een handelsmissie naar Duitsland. Er zijn vorig jaar twee handelsmissies naar Duitsland geweest, Eén waar onze koning en koningin acte de présence hebben gegeven, en vier weken daarna is ons missie van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering van start gegaan. Wij zijn eerst naar Düsseldorf gegaan. Dat was erg interessant en daar hebben we ook contacten kunnen leggen. Daarna gingen we echter naar Frankfurt, waar de eerdere handelsmissie ook al was geweest. Frankfurt viel voor ons erg tegen. Alle energie was in feite gestoken in de eerste handelsmissie. Dat is overigens netjes opgelost. Alle deelnemers aan onze handelsmissie hebben ter compensatie een zakenpartnerscan aangeboden gekregen.”
Hoe zit het nu met de export naar Duitsland?
Bergman: “We hebben een tijd contact gehad met een Duits bedrijf. Alleen was dat bedrijf puur gericht op online verkoop. Ons product is prima, maar je moet het wel actief in de markt zetten. Als ik mijn balsem alleen online zou zetten en achterover ga zitten tot er een order binnenkomt, dan kun je lang wachten. Afijn, ik heb nu een nieuwe dealer gevonden via een groothandel in Nederland waarmee ik samenwerk. Verder ben via de NCH bezig. De NCH heeft mij voorgesteld aan een bedrijf in Düsseldorf dat erg veel doet op het gebied van marketing. Hiermee zijn we aan het kijken wat de mogelijkheden zijn in Duitsland.”
Flagship stores Asics
Hoe zit het met de export naar andere landen?
Bergman: “We hebben een distributeur in België, in Portugal, in Tsjechië en in Slowakije. In Engeland doen we veel zaken via Asics Europe. Dat is ook een van onze speerpunten in de Europese markt. Asics heeft in Europa flagship stores en wij voorzien die van ons product. Verder ben ik bezig in tal van andere landen, onder andere Scandinavië. Dat moet allemaal nog handen en voetjes krijgen.”
Ambassadeursdag
Hoe begin je bijvoorbeeld in Scandinavië?
Bergman: “Ik ben vorig jaar genodigd op een Ambassadeursdag. Dat was erg interessant want je praat dan rechtstreek met ambassadeurs. Eén ambassadeur had zich heel goed ingelezen, dat was de ambassadeur van Zweden. Hij heeft me geïntroduceerd bij een collega van hem en daar heb ik een aantal gesprekken mee gehad. Zij hebben me ook op weg geholpen met de vertaling van onze flyer. Maar ja, we zijn met zoveel landen bezig, op een gegeven moment is tijd ook een factor.”
Hoe staat het nu met de Zakenpartnerscan?
Bergman: “Ik heb een vragenlijst ingevuld en naar aanleiding hiervan anderhalve maand geleden een gesprek gehad met een deskundige van Agentschap NL. De ervaring met deze eerste intake is bijzonder positief. Deze was gedetailleerd en erg duidelijk. De dames met wie ik heb gesproken hebben een goed initiërend vermogen waardoor het gesprek een duidelijk karakter had waar ik feitelijk wel positief verbaasd over was. Had ik dat maar eerder gedaan. Ik raad dan ook iedereen aan om met Agentschap om de tafel te gaan zitten als je naar het buitenland wil. Je hebt in het begin zoiets van het is de overheid en het zal allemaal wel, maar ze kunnen je echt enorm goed helpen. Ik zweer erbij.”
Ondernemers die geïnteresseerd zijn in de regelingen waar Bergman gebruik van heeft gemaakt kunnen meer informatie vinden bij Agentschap NL, bij
SIB en
Zakenpartnerscan
Huib Hikke | bc.nl