• businesscompleet logo

    ONDERNEMEN MET DE BESTE ONDERSTEUNING

    NU ONLINE BEZOEKERS ACTIEF & ABONNEES

    • JURIDISCHE ZAKEN

      Juridische zaken

      • Gratis ondersteuning

        • >150 voorbeeldcontracten
        • Bedrijf starten
        • Personeel en HRM
        • MKB wetgeving en CAO
        • Rechtsvormen
        • Betrouwbare klanten
      • Persoonlijke ondersteuning

      • DIGITALE ZAKEN

        Digitale zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Software en ICT
          • Online zakendoen
          • Digitaal factureren
          • Telewerken
          • Cloud computing
      • OPERATIONELE ZAKEN

        Operationele zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Bedrijfsvoering
          • Auto van de zaak
          • ZZP'ers
          • Bereikbaarheid
          • Huisvesting
          • Internationaal Zakendoen
          • Verzekerd ondernemen
          • Management
      • FINANCIËLE ZAKEN

        Financiële zaken

        • Gratis ondersteuning

          • BC Online Boekhouden
          • Fiscus
          • Subsidie
          • Auto van de zaak
          • Financiering
          • Spookfacturen
          • Ondernemersinkomen
          • Bedrijf verkopen & bedrijfswaardering
          • Offertes, facturen & incasso
          • Ondernemersklimaat
          • Administratie
      • COMMERCIËLE ZAKEN

        Commerciële zaken

        • Gratis ondersteuning

          • Businessplan
          • CRM software
          • Marketing en Communicatie
          • Sales en klantbehoud
          • Internationaal Zakendoen
      • GRATIS BC BOEKHOUDEN

        Gratis BC boekhouden

        • Gratis
        • Veilig online
        • Compleet
        • Sociaal
        • Demo
        • FAQ Boekhouden
      • OVER BC.NL

        Over BC.nl

        • Geschiedenis
        • Vacatures
        • Redactie
        • Contactgegevens

      Honderden gratis voorbeeldcontracten   Praktische workshops voor ondernemers
      Onbeperkt online boekhouden   100% gratis dus nergens aan vast

    BC.nl
    Zoeken
    Abonnee
    Login

    NBSO ondersteunt Nederlands MKB bij zakendoen met Britten

    • 16 juli 2013
    • 4095 views

    ABCOUDE - Zaken doen met de Britten kan veel omzet opleveren. Angelique Meyer (foto), chief representative van het NBSO in Manchester, helpt Nederlandse MKB’ers voet op Britse grond te zetten. Deze hulp wordt vanuit de Nederlandse overheid aangeboden en is laagdrempelig en gratis. "Wij willen graag dat Nederlandse bedrijven hier succesvol zijn.”

    • Focus NBSO op handel en investeringen
    • ‘Zorg dat je iets speciaals te bieden hebt’
    • Do’s and don’ts met Britse ondernemers


    Zie ook: 10 tips van een heuse uitvinder/ondernemer

    NBSO staat voor Netherlands Business Support Office. Meyer: “Wij zijn een kantoor van het ministerie van Economische Zaken en werken samen met de Nederlandse ambassades en consulaten in het land van vestiging. Grootste verschil is dat NBSO’s puur gefocust zijn op handel en investeringen. Deze tweemansposten worden neergezet in centra die van belang zijn voor de economie. Er zijn kantoren in bijvoorbeeld Frankfurt, Lyon, Houston en San Francisco. In totaal zijn er zo’n 23 kantoren.” We werken met targets en ons werk wordt jaarlijks geëvalueerd. Mocht na een aantal jaar blijken dat interesse vanuit het Nederlandse bedrijfsleven afneemt, dan wordt gekeken of een NBSO nog wel op de juiste plek zit

    Hoe is de verdeling tussen de ambassade en het NBSO?
    Meyer: “De ambassade is verantwoordelijk voor Londen, het zuidwesten van Engeland, Schotland en Wales. Het NBSO is verantwoordelijk voor de regio Liverpool, Leeds, Birmingham en Manchester. We gaan overigens praktisch om met deze werkverdeling. Mocht een bedrijf naar het gehele Verenigd Koninkrijk kijken of mocht er geen specifieke regio duidelijk zijn, dan stemmen we onderling af hoe we het bedrijf het beste kunnen ondersteunen. Het is voor een bedrijf niet fijn als je het gevoel krijgt dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Wij proberen daar heel praktisch mee om te gaan.”

    Mediapark

    Meyer heeft drieënhalf jaar geleden het kantoor in Manchester opgericht. Waarom een kantoor in Manchester? Meyer: “Een paar jaar geleden is een aantal afdelingen van de BBC verhuisd van London naar Manchester. We hebben hier nu - op Londen na - het grootste mediapark in Europa. De creatieve sector is dus een belangrijke sector, waarvoor zelfs een handelsmissie onder leiding van premier Mark Rutte hiernaartoe is gekomen. Het feit dat er wel degelijk interesse is in zakendoen met Nederlandse bedrijven, bewees een van de deelnemers die tijdens de missie contacten wist te leggen wat uiteindelijk resulteerde in een opdracht van drie ton.

    OV-fietsen
    “De creatieve sector biedt dus kansen, maar er zijn meer sectoren waar wat te halen is, zoals de bouw. Zo zijn Nederlandse architecten betrokken bij het ontwerp en de bouw van een bioscoop en een bibliotheek. Daarnaast zijn er plannen om een treinstation en het gebied eromheen opnieuw te ontwikkelen. Daarnaast wordt flink geïnvesteerd in Manchester Airport. Manchester Airport is het eerste regionale Airport City waarbij men ook kijkt naar hoe Amsterdam Airport is georganiseerd. De bedoeling is dat in de komende 5 jaar het vliegveld een logistieke hub wordt voor vervoer via de lucht, per spoor en over de weg.

    Ondanks dat het Verenigd Koninkrijk wel degelijk wordt beïnvloed door de economische teruggang en er minder bouwprojecten zijn dan een aantal jaar geleden, zijn er wel degelijk nog grote investeringsprojecten.

    Verder is er vanuit het Verenigd Koninkrijk veel belangstelling voor fietsen. De ambassade en het NBSO spelen hierop in door conferenties over fietsinfrastructuur te organiseren. Naar aanleiding van deze conferenties zijn al een aantal projecten voor Nederlandse bedrijven gerealiseerd. Verder zet de NS via een dochterbedrijf een OV fiets-systeem op welke beschikbaar zal zijn op 50 stations in het Verenigd Koninkrijk, waaronder een station in Manchester.

    Marktinformatie
    Welke diensten bieden jullie ondernemers?
    “Wij bieden ondersteuning aan het Nederlands bedrijfsleven op verschillende manieren. We ondersteunen individuele bedrijven door het verstrekken van informatie over de markt of introductie bij Britse partijen op aanvraag. Dat doen we door middel van een zakenpartnerscan (zie ook Hulp voor vinden zakenpartner in buitenland) Op basis van deze informatie hopen wij dat Nederlandse bedrijven een gedegen strategische keuze kunnen maken voor hun marktentree. Maar daarnaast organiseren we handelsmissies, conferenties en seminars waarin we Nederlandse bedrijven op een collectievere basis onder de aandacht brengen. Zoals eerder gezegd leveren deze activiteiten doorgaans mooie resultaten op voor het Nederlandse bedrijfsleven.

    Er is overigens voldoende vraag naar de diensten van het NBSO in Manchester. Meyer: “Er komen gemiddeld zo’n 200 bedrijven op jaarbasis langs, eigenlijk allemaal MKB’ers. Momenteel hebben we al ruim 140 aanvragen gehad en verzetten hiermee substantieel werk.”

    Iets speciaals
    Waar moeten ondernemers op letten?
    Meyer: “Waar een Nederlands bedrijf echt op moet letten, is dat een Britse ondernemer zichzelf altijd eerst de vraag stelt: what’s in it for me. En, waarom moet ik zaken doen met een buitenlands bedrijf als ik het ook hier kan krijgen? Het is heel erg belangrijk dat je als Nederlands bedrijf iets hebt wat hier niet te krijgen is. Dat je innovatiever bent. Zorg dat je iets speciaals te bieden hebt ten opzichte van de concurrentie. Dat betekent dat je je marktinformatie goed op orde moet hebben. Wij kunnen die informatie voor ondernemers toegankelijk maken.”

    Valkuilen
    Volgens Meyer is het niet zo gemakkelijk om zaken te doen met de Britten als het lijkt. “Je denkt, ik spreek de taal, ik versta alles, ik kan de websites lezen. En als je hier komt, is het allemaal niet zo heel erg anders dan in Nederland. Dus in die zin zijn de culturele regels min of meer hetzelfde. Dat is ook een valkuil. Een Brit wil eerst weten wat ze ermee winnen voordat ze überhaupt een afspraak maken. Ze zijn ook risicomijdend. Het is lastig om ondernemers aan de telefoon te krijgen, ook voor ons. Vaak is de secretaresse de ‘gate-keeper’ van het bedrijf. Dan hoeft de beslissingnemer ook niet te beslissen of hij belangstelling heeft voor een product of dienst.”

    Tegenwoordig ook erg belangrijk: hoe is het met de betalingsmoraal bij de Engelsen?
    Meyer: “Relatief slecht. Wat wij begrijpen is dat er uiteindelijk altijd wordt betaald, maar de betalingstermijnen zijn relatief lang. Je moet denken aan termijnen van 90 dagen. Grote partijen kunnen daar zo 120 dagen van maken. Dat is iets waar ondernemers zeker rekening mee moeten houden.”

    Aandachtspunten
    Bij het NBSO in Manchester en ook via Agentschap NL is een schat aan informatie te krijgen over hoe zaken te doen met de Britten. Van hoe je je moet kleden tot aandachtspunten voor de lunchafspraak. Om een indruk te geven een rijtje do’s and don’ts.

    Do’s
    Begrip hebben voor zakenpartner
    Afstand houden, niet te amicaal
    Humor
    Houden aan dresscode
    Taalgebruik goed interpreteren

    Don’ts
    Constant alles zelf willen doen, teamwork werkt beter.
    Druk uitoefenen op zakenpartner
    Te veel belangstelling voor privéleven van Britse collega’s
    Je snel beledigd voelen
    Het land bekritiseren
    Gelijk ja of nee verwachten

    Informatie:
    Voor meer informatie over het NBSO in Manchester kun je hier klikken, Je kunt voor contact bellen of een email sturen. Meyer: “Een berichtje via Twitter en Facebook kan ook. We proberen echt zo laagdrempelig mogelijk te zijn.”


    Huib Hikke | bc.nl


    Partner menu

    Over RVO.nlInnovatie
    DuurzaamheidInternationaal
    Artikelen

    Actueel bij RVO.nl

     
     

    RVO.nl links

    Wetten app
    Enteprise Europe Network
    Programma’s & Regelingen
     
     

    Partner in ondersteuning

    Volg RVO op Twitter

    Tweets by @RVO_Nederland

    • home
    • kennisbank
    • boekhouden
    • mailing
    • ons team
    • contact
    • algemene voorwaarden
    • onze partners
    • adverteren
    • FAQs
    • Privacy Statement
    This page was generated in 0.3823 seconds