ABCOUDE – De economie zit tegen en de ondernemer heeft het moeilijk. Toch komt het volgens de Indiaas-Amerikaanse managementgoeroe Ram Charan altijd door managementfouten als bedrijven het loodje leggen.
Managementmissers kunt u er vele maken. Het internationale bureau voor de werving en selectie van gespecialiseerd personeel Robert Half maakte onlangs een top 15 van veel voorkomende managementfouten in crisistijd. Maar de minstens even beroemde Seth Godin hanteert een heel ander lijstje met managementmissers. En kijk op het web… en weer ziet u andere lijstjes. BusinessCompleet.nl zet de meest genoemde managementmissers op een rij.
Missers bij strategische beslissingen
1) Indommelen door langdurig succes
Na langdurig succes nemen mensen minder goede beslissingen. Volgens marketinggoeroe Seth Godin wordt dit veroorzaakt doordat mensen aan prettige mentale modellen vasthouden en daarom signalen dat het bedrijf minder goed gaat negeren. Ook is het moeilijker van strategie te veranderen als de bestaande strategie eerder succesvol was. Een derde factor is het personeelsbeleid: volwassen bedrijven hebben de neiging personeel aan te nemen dat het werk neemt zoals het is en daar niets aan wil veranderen. Dit leidt tot de vierde factor: oneerlijke kritiek. Er ontstaat een sfeer van conservatisme waarin kritische en innovatieve collega’s worden neergesabeld als niet elk detail van hun plannen beter is dan de bestaande strategie.
2) De ogen sluiten voor problemen
Problemen worden door managers soms genegeerd. Bijvoorbeeld omdat men geen oplossing weet, sluit men soms de ogen, in de hoop dat het vanzelf over gaat.
3) Meer angst voor de baas dan voor de concurrentie
Bewust of onbewust straalt menige directeur uit dat slecht nieuws niet welkom is. Daardoor krijgt hij vanuit zijn personeel niet de informatie die nodig is om goede beslissingen te nemen.
4) Te sterke overnamedrift
Overnames moeten tegen de juiste prijs worden gedaan, en het integratieproces moet haalbaar zijn voor de organisatie. Een te sterke overnamedrift kan tot bizarre ongelukken leiden, zoals we zagen bij Fortis.
5) Gevaarlijke bedrijfscultuur
Als rotte appels in een bedrijf niet worden geplukt, ontstaat er een zieke cultuur waarin rampzalige dingen gebeuren. Bij de energiereus Enron ontstonden de problemen bij enkele medewerkers aan wie echter geen halt werd toegeroepen. Daardoor ontstond er een cultuur van persoonlijke verrijking en mismanagement, met het faillissement tot gevolg.
(Seth Godin/Fortune/VDAB)
Dan is er de onlangs wereldkundig gemaakte top 15 van Robert Half. Daarin wordt speciale aandacht besteed aan de missers die juist in crisistijd worden gemaakt. Hij laat zijn Top 15 uiteen vallen in drie categorieën: medewerkers niet motiveren, productiviteit niet goed stimuleren en verkeerde zakelijke beslissingen nemen.
Missers bij personeelsbeleid
6) Denken dat mensen blij moeten zijn dat ze werk hebben
Natuurlijk zijn veel mensen in slechte tijden blij dat ze werk hebben. Maar laat u dan niet arrogant maken. Voor goede mensen is er altijd werk. Die vinden dus ook in een economische crisis een andere baan. U bent erbij gebaat dat de goede mensen voor lange tijd bij u blijven werken.
7) Niet voldoende communiceren
Als u niet regelmatig met uw medewerkers communiceert, begrijpen zij niet hoe het bedrijf er voor staat. Er is dan weinig begrip als u met impopulaire maatregelen komt.
8) Geruchten negeren
In elk bedrijf wordt wel gefluisterd, maar vooral als er niet voldoende wordt gecommuniceerd, kan er een waar geruchtencircuit ontstaan. Als het nieuws niet duidelijk is, wordt dit wel geraden of verzonnen.
9) Te weinig erkenning geven
Personeelsleden hebben erkenning nodig voor het gedane werk. Zolang de complimenten duidelijk, oprecht en op het juiste moment gegeven worden, kan dit eigenlijk niet genoeg gebeuren.
10) Waardering pas achteraf laten blijken
Het is goed om achteraf waardering te geven voor de prestatie. Maar een complimentje tussendoor doet ook wonderen, en verhoogt de motivatie en de productiviteit.
11) Niet achter uw medewerkers staan
Managers die hun medewerkers niet steunen verliezen het vertrouwen. Kom op voor uw mensen, zeker als ze onterechte kritiek krijgen.
Missers bij het stimuleren van de productiviteit
12) Toptalenten niet als zodanig behandelen
Veel managers maken de fout veel aandacht te besteden aan het verbeteren van de prestaties van middelmatige medewerkers. Uw toptalenten willen zich echter ook verbeteren, en zij zijn doorgaans verantwoordelijk voor de belangrijkste successen van uw bedrijf.
13) Besparen op opleidingen
Het bevorderen van de vaardigheden van medewerkers kan zowel op korte als op lange termijn winst opleveren. Het is daarom zelden goed te bezuinigen op opleidingsbudgetten.
14) Veel uren draaien gelijkstellen aan productiviteit
Mensen moeten niet gewaardeerd worden op basis van het aantal uren dat ze draaien. Beloon op basis van getoonde inzet en resultaten.
15) Werkdruk te veel verhogen
Een inkrimping van het personeelsbestand verhoogt de werkdruk. Dit kan in het proces tot bottlenecks leiden. Kijk dus goed hoe de taken kunnen worden (her)verdeeld en waar eventueel tijdelijk personeel moet worden ingezet.
16) Wachten op een economische ommekeer
Als u een goed idee hebt, wacht dan niet op economisch herstel om het uit te voeren. Door nu actie te ondernemen, bouwt u een voorsprong op ten opzichte van de concurrentie.
Missers bij zakelijke beslissingen
17) Concessies doen aan kwaliteit
Als mensen harder moeten werken, maken ze meer fouten. Neem echter geen genoegen met een mindere kwaliteit. Er wordt dan een gedragspatroon gecreëerd dat moeilijk te doorbreken is wanneer de hoeveelheid werk weer normaal wordt.
18) Besparen op de verkeerde dingen
De meeste bedrijven moeten in de kosten snijden, maar wees voorzichtig met het bijstellen van de dienstverlening aan klanten. Als klanten gewend zijn aan bepaalde voordelen, kan het verkeerd zijn om hierop te bezuinigen.
19) Klantencontact onderschatten
Klantenservice is des te belangrijker in moeilijke tijden. Medewerkers die het eerste contact met de klant hebben, moeten dan ook de juiste boodschap uitdragen. Komen zij onverschillig over, dan kunnen bedrijven potentiële en bestaande klanten verliezen.
20) Medewerkers met handen en voeten binden
Een team moet leren zelf beslissingen te nemen die leiden tot positieve klantervaringen. Geef medewerkers advies over hoe dilemma's het best opgelost kunnen worden, en koppel terug naar de medewerkers wat ze goed gedaan hebben en wat beter zou kunnen.
Vallen voor verleidingen
De Amerikaanse management consultant Patrick Lencioni schreef in 1998 het boek ‘De vijf verleidingen van de CEO’. Daarin omschrijft hij hoe managers én de bedrijven waaraan zij leiding geven ten onder kunnen gaan door te vallen voor verleidingen. De meest voorkomende verleidingen zijn volgens Lencioni:
21) Kiezen voor status boven resultaten
22) Kiezen voor populariteit boven betrouwbaarheid
23) Kiezen voor zekerheid boven helderheid
24) Kiezen voor harmonie boven productief conflict
25) Kiezen voor onkwetsbaarheid boven vertrouwen
Missers bij het leiding geven
26) Niet veranderen van werknemer in manager
Wie van werknemer of zzp’er op een gegeven moment personeel onder zich krijgt, zal een aantal nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen, ondermeer inzake de omgang met mensen en het delegeren van taken. Wie die verandering niet maakt, wordt geen goede leidinggevende.
27) Niet voldoende leren
Omstandigheden veranderen tegenwoordig sneller dan vroeger. Of dat echt zo wagen wij trouwens te betwijfelen, maar vast staat wel dat de leidinggevende van vandaag aanpassingsvermogen nodig heeft. Hij moet altijd bereid zijn te leren, te experimenteren en zijn methodes aan te passen.
28) Op informatie blijven zitten
In veel organisaties hebben de medewerkers geen idee wat er speelt. In veel gevallen blijven managers opzettelijk op de informatie zitten, om zo zelf de best geïnformeerde medewerkers te blijven. In moderne organisaties moet echter de informatie juist goed worden verspreid, zodat werknemers al op een laag niveau de juiste beslissingen kunnen nemen. Door een goede communicatie kunnen werknemers die informatie verkrijgen.
29) Geen heldere doelen en verwachtingen bepalen
Zonder heldere doelstellingen is uw bedrijf een stuurloos schip en hebben uw medewerkers te weinig uitdagingen.
30) Te weinig delegeren
Vooral ondernemers die aanvankelijk geen personeel hadden, hebben er moeite mee: delegeren. Sommige studies plaatsen het onvermogen om te delegeren op de eerste plaats als reden voor leidinggevenden om te falen. Maar door te delegeren kunt u zelf (veel) meer werk doen. Bedenk daarom bij nieuwe opdrachten of u het werk door een werknemer kunt laten doen. Kan dat, delegeer het dan.
31) Te weinig tijd vrij maken voor employees
Leidinggeven is mensenwerk. Geef voldoende persoonlijke aandacht aan uw medewerkers. Maak tijd voor ze vrij neem ze apart voor een gesprek. Luister en geef de medewerker in zo’n gesprek alle aandacht. Laat de telefoon maar rinkelen. Laat merken dat de medewerker belangrijk vindt en dat u luistert.
32) Te weinig erkenning geven aan de prestaties van medewerkers
Een compliment kost niets en is zeer effectief als middel om personeel te betrekken en te motiveren. Geef werknemers dus de erkenning die ze verdienen.
33) Niet willen veranderen
Blijf positief en kijk vooruit. Voorkom dat u steeds reageert op veranderingen nadat die hebben plaatsgevonden. Wees proactief en anticipeer op de veranderingen die gaan komen.
34) Snelle oplossingen boven duurzame verkiezen
Veel managers houden van het oplossen van problemen, maar doen dat met lapmiddelen. Zoek verder: wat is de bron van het probleem? Los het probleem daar op, zodat het ook echt is opgelost.
35) Alles te serieus nemen
Ja, zakendoen is serious business. Bedenk maar wat er gebeurt als u de financiën uit de hand zou laten lopen. Toch wordt de baas later vaak niet herinnerd voor zijn fantastische budgetbeleid of zijn schitterende strategie. De mensen herinneren de baas omdat hij de dagen leuker en het werk draaglijker maakte. Wees daarom geen knorrepot, en maak plezier.
En dat is een mooie afsluiting van deze schier eindeloze lijst van missers die u kunt maken. Alleen al dat grote aantal is een goede reden om ook deze lijst niet op elk moment van de dag serieus te nemen en vooral een zonnige blik op het werk te houden.
Rikco Pardoen | BusinessCompleet.nl